ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΖΑΣ:ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

lathrometanastes_lyseis_ethika_symferouses.pngΜέχρι σήμερα ακούμε από παντού ένθεν κακείθεν ακραίους από την μια ακραίους αφορισμούς περί απελάσεως κτλ είτε "αριστερή" ρητορία χωρίς προτάσεις επί της ουσίας. Σήμερα με ένα άρθρο παρέμβαση του ο γνωστός και διακεκριμένος ΕλληνοαΑμερικανός καθηγητής συστημικής δυναμικής Νικόλαος Γεωργαντζάς παρεμβαίνει και δίνει μια διαφορετική έκδοχή του προβλήματος καταθέτωντας μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση όπου το ζήτημα των μεταναστών μπορεί να δώσει λύση σε ένα άλλο εθνικό μας πρόβλημα. Εκείνο του δημογραφικού. Ας δούμε τι ακριβώς προτείνει.
Βλέπουμε σχεδόν καθημερινά κρούσματα και άρθρα επί της προβληματικής των μεταναστών στην Ελλάδα. Πολλοί προτείνουν μία αυστηρή πολιτική εναντίον τους όπως, π.χ., ο γιός του κ. Σπύρου Μαρκεζίνη, Sir Βασίλης Μαρκεζίνης, που διετέλεσε καθηγητής σε διεθνούς φήμης πανεπιστήμια, όπως το Κέμπριτζ και η Οξφόρδη: «Το όνειρό μου είναι μια περισσότερο ενοποιημένη Ευρώπη, που θα εκτείνεται από τον Ατλαντικό έως τα Ουράλια και θα στηρίζεται στην αρχαιοελληνική φιλοσοφία και τη χριστιανική πίστη, θα δείχνει βαθύ σεβασμό προς τα ανθρώπινα δικαιώματα ειδικά προς την ανθρώπινη προσωπικότητα και θα είναι δίκαιη απέναντι στους νόμιμους μετανάστες. Όσον αφορά τους λαθρομετανάστες, όμως, θα ήθελα να τη δω να ακολουθεί πιο αυστηρή πολιτική, καθώς θεωρώ αυτό το θέμα και ευρωπαϊκό και, ως εκ τούτου, θα περίμενα περισσότερη βοήθεια από την ΕΕ. Η εν λόγω ενοποίηση δεν θα είναι μια μορφή ομογενοποίησης που θα καταπιέζει τις εθνοτικές και τις πολιτισμικές διαφορές, ακυρώνοντας κάθε αίσθημα κρατικής ταυτότητας. Αποτελεί, υποθέτω, ζήτημα βαθμού και, κυρίως, χρόνου. Για το άμεσο μέλλον, όμως, προβλέπω το ακριβώς αντίθετο: Μια Ευρώπη δύο ή και τριών ταχυτήτων αν και πολλοί έχουν απορρίψει αυτήν την ιδέα κατά το παρελθόν» PARON 10 05 2009
Γιατί όχι; Δεν είναι των Ελλήνων η Ελλάδα; Μία πιθανή αυστηρή πολιτική εναντίον των μεταναστών στην Ελλάδα είναι μία λύση αλλά, όπως η κάθε λύση, έτσι και τούτη απαιτεί μία σοβαρή κρατική επένδυση γιά τον αποτελεσματικό έλεγχο και περιορισμό του αριθμού των μεταναστών στην Ελλάδα.
Αν και η πρόταση του πολιτικά αποστασιοποιημένου Sir Μαρκεζίνη, γιά μιά στενή ελληνορωσική συνεργασία, μας βρίσκει σε συναντίληψη της στρατηγικής μας κατάστασης, ας απεκτείνουμε λιγάκι τα όρια θέασης της προβληματικής των μεταναστών στην Ελλάδα. Μπορούμε έτσι να την συνδιάσουμε με μία άλλη μας προβληματική όπως, π.χ., αυτήν της υπογεννητικότητας των Ελλήνων. Από τον ομηρικό Γλαύκο, οι γενιές των Ελλήνων αφανίζονται όπως τα φύλλα των δένδρων. Βλέπουμε λοιπόν, μέσα από την μεταφορική θέαση μιάς βιολογικής μας διαδικασίας από τον Όμηρο, πως ίσως ο έλεγχος των μεταναστών στην Ελλάδα δεν έχει αποκλειστικά ως ζητούμενο τον περιορισμό του αριθμού τους.
Η θεώρηση των δύο προβληματικών ως ένα εννιαίο σύστημα, αναπόφευκτα οδηγεί στην αναζήτηση μιάς άλλης στρατηγικής ελέγχου του πληθυσμού της Ελλάδος, που μπορεί να επιλύει καινοτομικά αμφότερες τις προβληματικές. Μήπως λοιπόν χρειαζόμαστε τους μετανάστες στην Ελλάδα; Αλλά πως όμως θέλουμε να λογίζονται, να μιλούν και να πράττουν όσοι ζουν γύρω μας μόνιμα μέσα στην Ελλάδα;
Είναι μάλλον προς όφελος της Ελλάδος το να έχει πολλούς κατοίκους, που σκέφτονται, μιλούν και πράττουν ελληνικά. Δεν μπορούμε όμως να περιμένουμε από έναν άνθρωπο, που πηδάει στην Ελλάδα μας από μιά βάρκα από την Τουρκία, να μπορεί να μιλά, να σκέπτεται και να πράττει ελληνικά, από όπου και αν αυτή ή αυτός προέρχονται. Χρειάζεται λοιπόν πρόνοια γιά τους μετανάστες στην Ελλάδα, όχι μόνον θεία αλλά κατά βάσην ανθρώπινα ελληνική, δηλαδή ανθροπωκεντρική ή ανθροπωμετρική.
Με το σκεπτικό τούτο, προτείνω την δημιουργία Σχολών Ελληνογνωσίας Μεταναστών (ΣΕΜ), εκάστη 100 χιλιόμετρα τουλάχιστον μακρυά από τα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδος. Εκεί, σε κάθε ΣΕΜ, με ζήλο ακατάβλητο και πρόθεση φιλάλληλη, Έλληνες διδάσκαλοι διδάσκουν, γιά ένα εκτεταμένο, προκαθορισμένο χρονικό διάστημα, ελληνογνωσία στους μετανάστες που θέλουν πραγματικά να γίνουν μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδος (Σχ. 1).
Η κάθε ΣΕΜ προσφέρει δωρεάν ελληνογνωσία, ελληνομάθεια, και εκπαίδευση, απασχόληση και ψυχαγωγία(κατά την έννοια Αγωγή Ψυχής). Οι μετανάστες ζούν υποχρεωτικά μέσα στις ΣΕΜ, όπου παρακολουθούν καθημερινά, από Δευτέρα έως Παρασκευή, εντατικά μαθήματα ελληνογνωσίας και μιας σειράς άλλων μαθημάτων στην γλώσσα τους με προοππιτκή εκμάθησης της Ελληνικής και προετοιμάζονται γιά αυστηρές εξετάσεις. Όσοι περνούν τις αυστηρές αυτές, γραπτές και προφορικές εξετάσεις, γίνονται αυτόματα, και αφού εξασλαισθούν μια σειρά άλλων βασικών προϋπθέσεων εθνικής ασφαλείας γίνονται μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδος με όλα τα(κοινωνικά) δικαιώματα, παροχή ασφάλειας κτλ
. Σε επόμενη φάση, και μετά από κάποια χρόνια όπου θα προσμετρούνται ως βασικός χρόνος από την πρώτη ημέρα φοίτησης στις ΣΕΜ μπορεί να δίδεται η υπηκοότητα και να γίνεται η πολιτογράφιση τους αφού έχουν εξασφαλισθεί πρώτα ο σεβασμός της ελληνικής ταυτότητας χωρίς βεβαίως να απαρνούνται την δική τους εθνική και οντολογική υπόσταση.
Όσοι δεν τις περνούν, πρέπει να επιστρέψουν στην χώρα τους με έξοδα του ελληνικού κράτους(και χρηματοδότηση της Ε.Ε.). Δεν μπορούν πλέον να επιστρέψουν πίσω στην Ελλάδα νόμιμα, παρά μόνον γιά τουρισμό ίσως, αλλά όχι εύκολα. Η βίζα γιά τις ΗΠΑ απαιτεί φωτογράφιση της κόρης των οφθαλμών μας· γιατί όχι και η βίζα επίσκεψης στην Ελλάδα μιάς/ενός τέως λαθρομετανάστη;
Κατά την διάρκεια της υποχρεωτικής παραμονής τους στις ΣΕΜ, οι μετανάστες μπορούν, με ειδική μαθητική ταυτότητα ΣΕΜ, να κινούνται ελεύθερα σε γύρω χωριά και μικρές πόλεις της Ελλάδος, ειδικά κατά τις ημέρες του Σαββάτου και της Κυριακής. Επίσης είναι υποχρεωτικό να συμμετέχουν σε συχνές εκδρομές της κάθε ΣΕΜ σε ιστορικούς χώρους της Ελλάδος. Εκεί διδάσκονται την ιστορία της Ελλάδος, της χώρας δηλαδή που θέλουν να κάνουν δεύτερη πατρίδα τους.
Σχήμα 1: Σύστημα ελέγχου ελληνογνωσίας μεταναστών στην Ελλάδα.
Στο Σχ. 1, μέσω των ΣΕΜ δημιουργείται όχι μόνον ένα, αλλά δύο αρνητικά κυκλώματα ανάδρασης (feedback loops) γιά τον αποτελεσματικό έλεγχο όσων μεταναστών κατοικούν μόνιμα στην Ελλάδα. Με την δημιουργία και λειτουργία τους όμως, οι ΣΕΜ προστίθενται ενεργά στην «προμηθευτική αλυσίδα» του πληθυσμού της Ελλάδος, λύνοντας εν μέρει την προβληματική εκείνη της υπογεννητικότητας των Ελλήνων. Εκτός τούτου, ακόμα και ένας ανοικτός διάλογος μεταξύ των Ελλήνων γιά την δημιουργία ή όχι των ΣΕΜ μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη μεγαλύτερης ελληνογνωσίας και αντιπαλογνωσίας στους ίδιους τους Έλληνες.
Το διδακτικό και εποπτικό προσωπικό των ΣΕΜ, καθώς και τα έξοδα μεταναστών κατά την διάρκεια της φοίτησής τους, μπορούν να καλύπτωνται από τους ίδιους, άμεσα ή έμμεσα, μέσω, π.χ., τραπεζικών δανείων, εντός ορισμένων ετών, που φυσικά έπονται της αποφοίτησής τους από τις ΣΕΜ. Επίσης, η αρχικά απαιτουμένη επένδυση μπορεί να δημιουργηθεί γιά τις ΣΕΜ και ιδιωτικά αλλά και κρατικά, από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ακόμα και μία πιθανή μελέτη γιά την δημιουργία ή όχι των ΣΕΜ απαιτεί την στενή συνεργασία πολλαπλών υπουργείων όπως, π.χ., εξωτερικών, μεταφορών, οικονομικών, παιδείας κ.ο.κ. Είναι σε θέση άραγε στην σημερινή Ελλάδα τέτοιοι κρατικοί θεσμοί να συνεργασθούν διακομματικά γιά την επίλυση των καυτών της Ελλάδος προβληματικών; Ή μήπως η Ελλάδα δεν είναι πλέον των Ελλήνων; Είμαστε ή δεν είμαστε Έλληνες; Αν ναι, τότε ας είμαστε καινοτομικά πρωτοπόροι στην επίλυση των προβλημάτων μας.
Από τα βάθη της ιστορίας μας η Ελλάδα γενικά δεν επέκρουσε μετανάστες. Δεν είμαστε φασίστες. Έχουμε πει «όχι» στον φασισμό αρκετές φορές στην ιστορία μας. Πολλοί πέθαναν γιά την δική μας ελευθερία, όσο λίγη και αν τούτη μας φαίνεται. Δεν είναι άρα δίκαιο να ζούμε στην Ελλάδα ανάμεσα σε ανθρώπους που να λογίζονται, να μιλούν και να πράττουν ελληνικά όπως και εμείς;
Νικόλαος Κ. Γεωργαντζάς
Καθηγητής Συστημικής Δυναμικής
FORDHAM UNIVERSITY, New York, NY 10023, USAhttp://www.greekamericannewsagency.com/gana/index.php?option=com_content&task=view&id=5600&Itemid=83

Σχόλια