Γενική σύγχυση για την προκαταβολή φόρου μισθωτών και συνταξιούχων


Με ανακοίνωση που εξέδωσε το μεσημέρι, το υπουργείο Οικονομικών επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν μετά το δημοσίευμα της "Καθημερινής" για την προκαταβολή φόρου 55% στην οποία προσμετράται ο επιπλέον φόρος που προκύπτει και απο τις μισθωτές υπηρεσίες. Το υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι αυτό ίσχυε μέχρι και τη χρήση του 2013.
Συγκεκριμένα, στην ανακοίνωση του υπουργείου τονίζεται ότι "Οι αναφορές στα δημοσιεύματα αφορούν σε φορολογικές ρυθμίσεις που ίσχυαν όλα τα προηγούμενα χρόνια, μέχρι και τη χρήση 2013. Δεν αφορούν τον Νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που ψηφίστηκε πρόσφατα και σχύει από τη χρήση 2014 και εξής. Το αντίθετο ισχύει. Οι ρυθμίσεις που αναφέρονται στα δημοσιεύματα, διορθώθηκαν στο πλαίσιο του νέου Κώδικα. Προκαταβολή φόρου θα υπολογίζεται πλέον μόνο στο εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχουν νέες επιβαρύνσεις, είτε άμεσες είτε έμμεσες, σε μισθωτούς και συνταξιούχους, όπως παραπλανητικά αναφέρεται στα δημοσιεύματα αυτά."
Ωστόσο, ο Νόμος 4172, άρθρο 69, παράγραφος 1 και 2, εξαιρεί απο την προκαταβολή φόρου μόνο τα εισοδήματα που προκύπτουν απο μισθωτές υπηρεσίες και ιδιοκατοίκηση. Ο Νόμος δεν έχει καμία διασταλτική ερμηνεία και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνονται ερμηνείες κατά το δοκούν. Αν όντως εξαιρούνται τα εισοδήματα απο μισθωτές υπηρεσίες απο την προκαταβολή φόρου στο σύνολό τους, θα έπρεπε να έχει προστεθεί πρόταση που θα εξαιρεί όσον αφορά τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους και τα εισοδήματα που προέρχονται απο κεφάλαιο ή υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου. Ουσιαστικά, στον νέο νόμο 4172, το υπουργείο Οικονομικών πρόσθεσε τις διατάξεις του άρθρου 59 του Νόμου 2238/94, με τον οποίο συνεχίζεται να επιβάλλεται η προκαταβολή φόρου 55% και στους μισθωτούς και συνταξιούχους που έχουν εισοδήματα απο ακίνητα.

Σημειώνεται ότι για τα εισοδήματα του 2013 έχουν θεσπιστεί τρεις κλίμακες για τον υπολογισμό του φόρου:
• εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες,
• εισοδήματα από ενοίκια και
• εισοδήματα από ελευθέρια επαγγέλματα.
Για τις δύο τελευταίες κατηγορίες προβλέπεται και προκαταβολή φόρου 55%.
Οσοι έχουν εισοδήματα μόνο από μισθωτές υπηρεσίες, δηλαδή φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών και των συνταξιούχων εξαιρούνται από την προκαταβολή φόρου. Με την κλίμακα μισθωτών και συνταξιούχων φορολογούνται και τα «μπλοκάκια» υπό προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα για να θεωρηθεί το εισόδημα από ατομική εμπορική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες θα πρέπει:
α) Να έχουν έγγραφη σύμβαση με τα φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα τα οποία λαμβάνουν τις υπηρεσίες τους, και
β) Τα φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα τα οποία λαμβάνουν τις υπηρεσίες δεν υπερβαίνουν τα τρία. Επισημαίνεται ότι, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτό, ποσοστό 75% των ακαθαρίστων εσόδων του εισοδήματος από ατομική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα προέρχεται από ένα από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που λαμβάνουν τις υπηρεσίες αυτές.
Εφόσον πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις θα φορολογηθούν με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων. Αν έχουν και εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες δεν θα καταβάλουν προκαταβολή φόρου. Αντίθετα, εάν οι μισθωτοί ή οι συνταξιούχοι έχουν εισοδήματα από ακίνητα ή ελευθέριο επάγγελμα θα καταβάλουν προκαταβολή φόρου, ο οποίος θα προκύψει τόσο από τη φορολόγηση των αποδοχών ή των συντάξεων όσο και από τα ακίνητα ή το ελευθέριο επάγγελμα.
Πάντως, λογιστές, εφοριακοί ακόμα και βουλευτές των δύο κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση έχουν θέσει το θέμα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών η οποία ωστόσο δεν έχει πάρει ακόμα θέση. Στο αρμόδιο τμήμα του υπουργείου Οικονομικών παραπέμπουν για διευκρινίσεις στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να δημιουργήσει οικονομική ασφυξία στα νοικοκυριά και γενικότερα όλους τους φορολογούμενους που θα υποχρεωθούν φέτος το καλοκαίρι να καταβάλουν υψηλότερους φόρους. Οχι μόνο για τα εισοδήματά τους αλλά και για την ακίνητη περιουσία.
 πηγή

Σχόλια