Είναι αμέλεια ή έγκλημα όταν κάποιος σκοτώνει ενώ παραβιάζει για ώρα το όριο ταχύτητας, ή οδηγεί μεθυσμένος, ή μιλά στο κινητό, ή παραβιάζει κόκκινο;
Αυστηρές ποινές για το τροχαίο έγκλημα
Η ελληνική κοινωνία μοιάζει να παίρνει μια κλεφτή ματιά από μια επαναλαμβανόμενη εκατόμβη, κάθε φορά που συμβαίνει ένα τραγικό τροχαίο, όπως αυτό της προηγούμενης Κυριακής με την Πόρσε. Κι ύστερα, να ξαναγυρίζει λίγο–πολύ στα ίδια... Ολοι; Οχι βέβαια. Τέτοιες μέρες οι πληγές όσων έχασαν δικούς τους ανθρώπους στην άσφαλτο ξανανοίγουν. «Μου στοιχίζει πολύ κάθε φορά που συμβαίνει ένα ακόμα τροχαίο έγκλημα. Γιατί περί αυτού πρόκειται, δεν είναι ούτε ατυχήματα ούτε δυστυχήματα», λέει στην «Κ» ο κ. Φαίδων Καρυδάκης, αντιπρόεδρος του Πανελλαδικού Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα (SOS T.E.).
Ο κ. Καρυδάκης έχασε το 2009 το παιδί του, τον 15χρονο Σόλωνα, που παρασύρθηκε στην Κηφισίας από αυτοκίνητο που έτρεχε με ιλιγγιώδη ταχύτητα, σε μια υπόθεση που είχε συγκλονίσει. «Σε τι με έχει αλλάξει ο θάνατος του γιου μου; Το σίγουρο είναι πως με έχει αλλάξει σαν οδηγό. Οδηγώ πάντα σα να πρόκειται στην επόμενη διασταύρωση να πεταχτεί ένα παιδί μπροστά μου», λέει ο κ. Καρυδάκης. «Η πεζογέφυρα που δημιουργήθηκε στην Κηφισίας, μετά τον θάνατο του Σόλωνα, ήταν η έμπρακτη συγγνώμη της πολιτείας για τα παιδιά που απέτυχε να προστατεύσει. Ελπίζω να μην υπάρξουν ξανά γονείς που να βιώσουν ό,τι εμείς».
Ατιμωρησία
Το μεγάλο θέμα που αναδεικνύουν ο κ. Καρυδάκης και ο σύλλογος SOS Τ.Ε. είναι η ουσιαστική ατιμωρησία των ασυνείδητων οδηγών. «Το 99% των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται φόνος εξ αμελείας, δηλαδή πλημμέλημα, με ανώτερη ποινή τα πέντε έτη με τριετή αναστολή. Τι μήνυμα στέλνουμε; Μπορείς να τρέχεις με 160 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη, αλλά δεν μπορείς να σκοτώνεις πάνω από ένα παιδί κάθε τρία χρόνια! Είναι παράλογο», τονίζει ο κ. Καρυδάκης. «Μπορούμε να χαρακτηρίζουμε αμέλεια την πράξη ενός οδηγού που παραβιάζει για ώρα το όριο ταχύτητας, ή οδηγεί μεθυσμένος, ή μιλά στο κινητό, ή παραβιάζει κόκκινο σηματοδότη και προκαλεί θανατηφόρα σύγκρουση;», αναρωτιέται.
Ο κ. Καρυδάκης μας μιλά για τον επώδυνο δικαστικό Γολγοθά. Πέρασαν 7,5 χρόνια από το τραγικό χαμό του Σόλωνα και η υπόθεση βρίσκεται ακόμα στο Εφετείο και αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες μέρες. «Ο θάνατος του γιου μας χαρακτηρίστηκε κακούργημα, αποτέλεσε μία από τις ελάχιστες εξαιρέσεις. Εάν θεωρηθεί πλημμέλημα, στην οκταετία παραγράφεται...». Και υπογραμμίζει: «Δεν πρόκειται για ρεβανσισμό, δεν θέλουμε εκδίκηση. Μας απασχολεί και η ζωή των θυτών, που συνήθως είναι νέοι άνθρωποι. Οι σωστές ποινές θα παίξουν αποτρεπτικό ρόλο».
Η κυβέρνηση είχε ανοίξει, πριν από το πρόσφατο τραγικό συμβάν με τους τέσσερις θανάτους, τη συζήτηση για μείωση των χρηματικών προστίμων, που αφορούν σε τροχαίες παραβάσεις. Η προσέγγιση αυτή –και μάλιστα ως γενική μείωση όλων των προστίμων, χωρίς συγκεκριμένη εξέταση και αξιολόγηση– κρίνεται από τους περισσότερους φορείς, που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια, ως άκαιρη και πιθανόν επικίνδυνη. Σύμφωνα με την προσέγγιση του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς», στην Ελλάδα υπάρχουν πρόστιμα που μπορεί να θεωρηθούν υψηλά, όπως για τη χρήση ζώνης ασφαλείας. Στη Γαλλία, μία χώρα με ιδιαίτερα αυστηρές ποινές, τιμωρείται με πρόστιμο 130 ευρώ, ενώ στη Γερμανία με 30 ευρώ. Στην Ελλάδα είναι 300 ευρώ, αλλά βεβαίως μειώνεται 50% εάν πληρωθεί εντός 15νθημέρου.
Τα πρόστιμα
«Σε πιο σημαντικές παραβάσεις όμως, όπως η υπερβολική ταχύτητα ή η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης και πρόσφατα η χρήση κινητού τηλεφώνου (π.χ. Βρετανία), που αποτελούν από τις πρώτες αιτίες πρόκλησης τροχαίων τραυματισμών στην Ελλάδα όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, οι περισσότερες κυβερνήσεις έχουν προβεί σε ιδιαίτερα αυστηρές ποινές που προβλέπουν ποινές χιλιάδων ευρώ, απώλεια διπλώματος μέχρι και φυλάκιση», τονίζει το ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς».
Βεβαίως τα πρόστιμα και οι ποινές δεν αποτελούν πανάκεια. Σύμφωνα με το ΙΟΑΣ, με βάση πρόσφατη μελέτη, η αύξηση των προστίμων οδηγεί σε ελαφρά μείωση των παραβάσεων, καθώς και σε ελαφρά μείωση των θανατηφόρων τροχαίων σε ποσοστό από 1%-12%. Γι’ αυτό το ζητούμενο είναι «ένας ευρύτερος σχεδιασμός με συγκεκριμένους στόχους, που συνοδεύεται σχεδόν πάντα από εκστρατείες ενημέρωσης, καμπάνιες ευαισθητοποίησης όπως και δυνατότητα παρακολούθησης εκπαιδευτικών σεμιναρίων στο πλαίσιο αναμορφωτικών μέτρων για τους παραβάτες». Η λατρεία της ταχύτητας κι ο εγωισμός του τιμονιού λειτουργούν θανατηφόρα. Μελέτη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας εκτιμά πως αύξηση της ταχύτητας κατά 20 χιλιόμετρα οκταπλασιάζει την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου. Λοιπόν, συνεχίζουμε;
Οδική ασφάλεια με εκπαίδευση
«Το πρόσφατο τραγικό συμβάν στην Εθνική Αθηνών - Λαμίας έφερε και πάλι στη δημοσιότητα το θέμα της οδικής ασφάλειας, που θα έπρεπε να αποτελεί καθημερινό μέλημα της Πολιτείας και των πολιτών. Σε ένα περιβάλλον ανομίας κινδυνεύουμε όλοι μας καθημερινά. Είναι, επιτέλους, η στιγμή να αποτελέσει προτεραιότητα αυτό το ζήτημα που κοστίζει ζωές και αποτελεί τροχοπέδη και στην ανάπτυξη του τόπου μας», τονίζει με δήλωσή της στην «Κ» η κυρία Βασιλική Δανέλλη–Μυλωνά, πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς». «Η ασφάλεια στις μετακινήσεις μας είναι ανθρώπινο δικαίωμα, που πρέπει να το διασφαλίζουμε και να το διεκδικούμε καθημερινά. Το σοκαριστικό περιστατικό καταδεικνύει πως στη χώρα μας δεν αρκούν οι ασφαλείς δρόμοι. Η οδική συμπεριφορά μας και η κινητοποίηση της Πολιτείας, τόσο στο κομμάτι της εκπαίδευσης όσο και της αστυνόμευσης, έχουν τον κρισιμότερο ρόλο», συμπληρώνει.
Το ΙΟΑΣ δίνει μεγάλο βάρος στην υποχρεωτική –από μικρή ηλικία και διά βίου– εκπαίδευση στην οδική ασφάλεια. Υλοποιεί εδώ και σχεδόν μία δεκαετία προγράμματα βιωματικής εκπαίδευσης για όλες τις ηλικίες, έχοντας ήδη εκπαιδεύσει 150.000 μαθητές, εκπαιδευτικούς, επαγγελματίες, προσωπικό σωμάτων ασφαλείας και πολίτες. «Στόχος είναι η καλλιέργεια αντίστοιχης κουλτούρας, για την ανάπτυξη υπεύθυνων οδηγών και υπεύθυνων πολιτών», τονίζουν τα στελέχη του ιδρύματος.
πηγή
Σχόλια