Στον λαβύρινθο των ειδικοτήτων και των υποειδικοτήτων χάνονται κάθε χρόνο οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας για τις προσλήψεις αναπληρωτών και τους διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών.
Για το τρέχον σχολικό έτος 2016 - 2017 περίπου 94.500 εκπαιδευτικοί κατέθεσαν αίτηση για μία θέση από τις περίπου 21.000 θέσεις αναπληρωτή.
Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί αυτοί είναι διασκορπισμένοι σε συνολικά 104 ειδικότητες και υποειδικότητες, στη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση.
Πρόκειται για διεθνή ιδιαιτερότητα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Οσο για τους μόνιμους διορισμούς που εξήγγειλε ο υπουργός και το σύστημα πρόσληψης, επικρατεί μπέρδεμα και χάος καθώς κανείς δεν ξέρει στην πραγματικότητα με ποιόν τρόπο θα γίνουν αυτές οι προσλήψεις και ο καθένας λέει το κοντό του και το μακρύ του.
Πρόκειται για ένα ακόμα θέμα που η κυβέρνηση εξαγγέλει κάτι χωρίς να το έχει μελετήσει και χωρίς να γνωρίζει σε βάθος όλες τις παραμέτρους...
Οι άνθρωποι πρώτα μιλάνε και μετά σκέφτονται...
“Δεν υπάρχει θέμα γραπτού διαγωνισμού για τους διορισμούς” επισήμανε υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας μετα το δελτίο Τύπου του υπουργείου, κατά το οποίο μέσα στο τρέχον έτος θα πρέπει να γίνει γραπτός διαγωνισμός για μόνιμους διορισμούς.
Ακόμη, ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης έκανε λόγο για γραπτό διαγωνισμό το 2017.
“Ο τρόπος με τον οποίο θα γίνουν, ειδικά αν γίνουν τόσο σύντομα, πρέπει να μπορεί να υποστηριχθεί από το ΑΣΕΠ” είπε το ίδιο στέλεχος.
Ακολούθησε στη συνέχεια η ανακοίνωση της διάψευσης του γραπτού διαγωνισμού κατά την οποία το σύστημα διορισμών θα αποφασιστεί ύστερα από διάλογο με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες
«Την ερχόμενη εβδομάδα θα βγει προκήρυξη για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών» δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ΕΡΑ Τρίπολης.
Οι μέχρι τώρα απόπειρες δημιουργίας συστήματος διορισμών έχουν προκαλέσει προβλήματα κι εντάσεις, ενώ καμία δεν κατέληξε σε οριστική μορφή.
Πάντως, ενόψει και της νέας προσπάθειας, οι γνωρίζοντες επισημαίνουν πως ειδικά μετά και τις αποφάσεις του ΣτΕ (που έχουν προκρίνει τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ) το όποιο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση δεν μπορεί να μη συμπεριλαμβάνει τα εξής τρία βασικά σημεία:
1. Διαδικασία διορισμού υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ
2. Μοριοδότηση βάσει αντικειμενικών κριτηρίων (προϋπηρεσία, επιτυχία στον ΑΣΕΠ, τυπικά προσόντα κ.ά.)
3. Σεβασμός δικαστικών αποφάσεων που έχουν ληφθεί αλλά και όσων αναμένεται να εκδοθούν τους επόμενους μήνες. Πρόσφατα έγιναν ορισμένες προσλήψεις βάσει τέτοιων αποφάσεων, ενώ εκκρεμούν αρκετές ακόμα ειδικά από επιτυχόντες του ΑΣΕΠ που προσπαθούν να κατοχυρώσουν δικαίωμα διορισμού.
Δεν προδιαγράφεται ούτε εύκολο ούτε απλό ούτε μονοδιάστατο ένα οριστικό σύστημα διορισμού στην εκπαίδευση ύστερα από 8 χρόνια αδιοριστίας και παράλληλα διαρκούς πάλης για τη θέση του αναπληρωτή, ύστερα από αρκετές αποτυχημένες νομοθετικές παρεμβάσεις ρύθμισης της διαδικασίας προσλήψεων αναπληρωτών, ύστερα από δεκάδες χιλιάδες προσφυγές στη δικαιοσύνη και σκληρές διαμάχες ανάμεσα σε πολύπειρους και πολυταλαιπωρημένους αναπληρωτές και επιτυχόντες του ΑΣΕΠ.
Ηδη το κλίμα είναι ηλεκτρισμένο και έχουν πυροδοτηθεί εκ νέου οι έριδες μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών, οι οποίες εκτιμάται ότι θα σκληρύνουν μετά τις 15 Ιανουαρίου οπότε και θα ξεκινήσει η συζήτηση με τις Ομοσπονδίες.
Η ΔΟΕ δεν έχει καταλήξει σε πρόταση-μοντέλο, σε αντίθεση με την ΟΛΜΕ που έχει παρουσιάσει ένα σύστημα μοριοδότησης.
Οσο για τον αριθμό των πολυπόθητων διορισμών, καμία απόκριση από αρμόδια χείλη. Εμείς να σημειώσουμε πως για το 2017 ισχύει ο κανόνας 1/4 (μια πρόσληψη ανά τέσσερις απολύσεις), ενώ βάση των υπολογισμών του προσωπικού για το επόμενο έτος αποτελούν τα δεδομένα του προηγούμενου.
Εν προκειμένω, φυσικά, οι υπολογισμοί αφορούν τα επόμενα τρία χρόνια. Ας θυμίσουμε πως το 2016 (έως τον Οκτωβριο) στον χώρο της παιδείας είχαμε περί τις 2.300 αποχωρήσεις.
Βέβαια, από το 2009 (που σταμάτησαν οι διορισμοί) έως σήμερα οι αποχωρήσεις ανέρχονται σε 30.000.
Σχόλια