Aπό τις υψηλότερες τιμές βενζίνης στην Ευρώπη πληρώνουν οι 'Ελληνες οδηγοί, που μπορεί να φλέρταραν με τις πρώτες θέσεις στην ακρίβεια ήδη από τον προηγούμενο χρόνο -η Ελλάδα ήταν το 2016 η τέταρτη πιο ακριβή χώρα της Ε.Ε.- φέτος όμως ίσως και να κατακτήσει το βάθρο.
Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στην αμόλυβδη κατά 3 λεπτά το λίτρο από το 0,67 λεπτό στο 0,70 λεπτό ανά λίτρο, που τέθηκε σε εφαρμογή από 1/1/2017 σε συνδυασμό με την ελαφρά άνοδο στις διεθνείς -προ φόρων- τιμές της βενζίνης έφερε τις τιμές στα πρατήρια κάπου ανάμεσα στο 1,50 με 1,65 ευρώ, με τα νησιά, τα οποία παραδοσιακά έχουν τις υψηλότερες τιμές σε σχέση με τα αστικά κέντρα στην ηπειρωτική χώρα, να πλησιάζουν τα 2 ευρώ/λίτρο.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Αμοργού, όπου η τιμή της αμόλυβδης άγγιξε τα 1,91 ευρώ - και της σούπερ αμόλυβδης το 1,99 ευρώ/λίτρο!
Τα νησιά των Κυκλάδων και οι Σποράδες «βίωσαν» το μεγαλύτερο σοκ, καθώς εκτός από την αύξηση του ΕΦΚ, από 1/1/2017 αυξήθηκε και ο ΦΠΑ, λόγω της κατάργησης του μειωμένου συντελεστή 17% και της εναρμόνισής του με το 24%, που ισχύει στην υπόλοιπη χώρα. (εκτός των νησιών του Β.Α. Αιγαίου και των Δωδεκανήσων πλην Ρόδου και Καρπάθου, που εξαιρέθηκαν από την εναρμόνιση του ΦΠΑ μέχρι το τέλος του 2017).
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης δεν αυξήθηκε μόνον στην αμόλυβδη αλλά στο πετρέλαιο κίνησης, που από τα 33 λεπτά το λίτρο ανέβηκε στα 41 λεπτά το λίτρο και στο υγραέριο κίνησης, από το 0,33 στο 0,43 ευρώ το λίτρο.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης από τις 18 Νοεμβρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στη χώρα μας έχει αυξηθεί περίπου 12 λεπτά/λίτρο, ενώ στο ντίζελ κίνησης η αύξηση φθάνει στα 16 λεπτά ανά λίτρο.
Εξάλλου, κοντά στο 1 ευρώ το λίτρο τείνουν να διαμορφωθούν οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, για το οποίο η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ίσχυσε από την αρχή της σεζόν διάθεσης του προϊόντος, δηλαδή από τις 15 Οκτωβρίου 2016. Ο ΕΦΚ στο ντίζελ θέρμανσης αυξήθηκε 5 λεπτά/λίτρο, στα 28 λεπτά από τα 23 λεπτά/λίτρο.
Η ανεπίσημη αιτιολογία για την υψηλότερη τιμή προ φόρων, έχει να κάνει κυρίως με το υψηλό κόστος διαχείρισης στη διακίνηση καυσίμων, λόγω των πολλών νησιών, αλλά και της έλλειψης, ή εμποδίων στη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων (δεξαμενών) στα νησιά, με αποτέλεσμα ο εφοδιασμός να επιβαρύνεται υπέρμετρα.
Σχόλια