Διάπλατα το δρόμο για την ακύρωση εκατοντάδων φορολογικών ελέγχων που έχουν γίνει στις λεγόμενες "λίστες" φορολογούμενων ανοίγει μια νέα δικαστική απόφαση που δικαιώνει φορολογούμενο στον οποίο είχαν επιβληθεί πρόσθετοι φόροι και πρόστιμα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.
Πρόκειται για υπόθεση κληρονόμου ο οποίος κλήθηκε μετά από φορολογικούς ελέγχους να καταβάλει τα ποσά λόγω υπολοίπων σε τραπεζικούς λογαριασμούς του κληρονομούμενου αλλά και στη λίστα Λαγκάρντ. Η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου κρίνει ότι ουσιαστικά όλες οι υποθέσεις και οι χρήσεις (έτη) για τις οποίες έγινε ο έλεγχος έχουν παραγραφεί. Και αυτό, όπως αναλύεται στο σκεπτικό της απόφασης, για μια σειρά από λόγους που ακυρώνουν τις απανωτές αποφάσεις παράτασης της παραγραφής που είχε λάβει το υπουργείο Οικονομικών.
Πιο συγκεκριμένα, όπως σημειώνουν νομικοί κύκλοι οι οποίοι διάβασαν την απόφαση:
-οι χρήσεις έως και το 2006 έχουν παραγραφεί και περιγράφεται η διαδικασία μέσω της οποίας αποκτά το δικαίωμα η φορολογική διοίκηση για την διενέργεια ελέγχου. Στην απόφαση ξεκαθαρίζεται ότι για να γίνει έλεγχος πέραν της 5ετίας που ισχύει η προθεσμία παραγραφής θα πρέπει να έχει ήδη πραγματοποιηθεί έλεγχος εντός της 5ετίας και ότι μπορεί στη συνέχεια να επανέλθει η φορολογική διοίκηση για συμπληρωματικό φορολογικό έλεγχο μόνον εφόσον υπάρχουν νέα στοιχεία διαθέσιμα.
-για τη χρήση 2007 μπορεί να γίνει συμπληρωματικός φορολογικός έλεγχος μόνο εφόσον αποδεδειγμένα η φορολογική διοίκηση αποδείξει ότι δεν είχε τη δυνατότητα να εντοπίσει και να ζητήσει τα νέα στοιχεία για τη διενέργεια του ελέγχου, δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση τα στοιχεία καταθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό του ελεγχόμενου που ελέγχθηκαν και βάση αυτών προέκυψαν διαφορές σε σχέση με το δηλωμένο εισόδημα του φορολογούμενου. Ουσιαστικά το δικαστήριο λέει ότι τα στοιχεία των καταθέσεων ήταν εκεί και έπρεπε να έχουν ζητηθεί εντός της 5ετίας από τον ελεγκτικό μηχανισμό.
-παρατίθεται το σκεπτικό απόφασης 7μελούς συμβουλίου του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με το οποίο οι παρατάσεις στην παραγραφή φορολογικών υποθέσεων είναι αντισυνταγματικές λόγω του δικαιώματος των πολιτών στην ασφάλεια του Δικαίου.
-η απόκτηση από τις φορολογικές αρχές υλικού (από οπτικό) δίσκο με όλα τα ονόματα των καταθετών δεν μπορεί να αποτελέσει νέο στοιχείο -που παρατείνει την παραγραφή- και απαιτείται να έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου για κάθε συγκεκριμένο φορολογούμενο.
-οι ελεγχόμενες υποθέσεις δεν εμπίπτουν ούτε στην προβλεπόμενη από νόμο του 2013 20ετη παραγραφή καθώς, όπως κρίνει το δικαστήριο, αυτό ισχύει για τις υποθέσεις από την ισχύ του νόμου και μετά, δηλαδή για τις υποθέσεις από 2014 και μετά.
Στην πράξη, όπως σημειώνουν νομικοί κύκλοι, τα παραπάνω ανοίγουν το δρόμο για την ακύρωση λόγω παραγραφής των αποτελεσμάτων των φορολογικών ελέγχων που έχουν πραγματοποιηθεί και πραγματοποιούνται σε λίστες όπως η λίστα Λανγκάρντ, η λίστα Μπόργιανς και η τεράστια λίστα των 65 CD με τους 1,3 εκατομμύρια μεγαλοκαταθέτες.
Να σημειωθεί ότι, όπως είχε γράψει πρόσφατα το Capital.gr επικαλούμενο πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο σε μια κίνηση άμυνας έχει ήδη αποφασίσει να φέρει την απόφαση αυτή στον ανώτατο βαθμό, δηλαδή το Συμβούλιο της Επικρατείας όπου επικαλούμενο λόγους δημοσίου συμφέροντος θα ζητήσει την ακύρωση της απόφασης του εφετείου Αθηνών αλλά και άλλων εφετείων που έχουν κρίνει ανάλογα.
Υπενθυμίζεται ότι από τους ελέγχους των λιστών το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι θα προχωρήσει συνολικά στη βεβαίωση φόρων και προστίμων άνω του 1 δισ ευρώ.
πηγή
Σχόλια