Η Fraport (τα 14 αεροδρόμια) θέλει εγγυήσεις για τα λεφτά της αν (όταν?) η χώρα βγεί απο το ευρώ.

Η Fraport φοβάται το νομισματικό κίνδυνο για την Ελλάδα

Σύνδεσμος ενσωματωμένης εικόνας


Εγγυήσεις έναντι συναλλαγματικού ρίσκου ζητά ο γερμανικός όμιλος Fraport AG στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων που πραγματοποιεί, αυτό το διάστημα, με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για την ολοκλήρωση της συμφωνίας παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr, οι Γερμανοί που συμμετέχουν στο προτιμητέο επενδυτικό σχήμα (με ποσοστό άνω του 65%) με εταίρο τη Slentel του ομίλου Κοπελούζου εκτιμούν ότι ο κίνδυνος εξόδου της Ελλάδας από τη ζώνη του Ευρώ παραμένει μεγάλος. Και στο πλαίσιο αυτό ζητούν εγγυήσεις ότι η αποτίμηση του εφάπαξ τιμήματος ύψους 1,23 δισ. ευρώ, το ετήσιο μίσθωμα ύψους 22,9 εκατ. ευρώ και εν γένει το σύνολο των χρημάτων που θα δαπανήσουν για την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αερολιμένων θα παραμείνουν "κλειδωμένα” στο ισχυρό νόμισμα του ευρώ.

Όπως μετέδωσε τo Capital.gr την περασμένη Τρίτη, η Fraport AG βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για τη δημιουργία κοινοπρακτικού χρηματοδοτικού σχήματος που θα αποτελείται από περισσότερα από 20 διεθνή τραπεζικά ιδρύματα. Ωστόσο, το τελικό "κλείσιμο” της συμφωνίας φαίνεται ότι είναι συνάρτηση των διασφαλίσεων που ζητά o γερμανικός όμιλος με βασικότερη αυτήν του συναλλαγματικού κινδύνου.

Οι πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι την αξίωση εγγύησης έναντι του συναλλαγματικού κινδύνου εγείρει, ως επί το πλείστον, ο μεγαλομέτοχος της Fraport, το ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης. Εξάλλου, μέσα στο καλοκαίρι, ο Volker Bouffier πρωθυπουργός της Έσσης, είχε εκφράσει ανοιχτά την ανησυχία του για την αβεβαιότητα που επικρατεί στη Ελλάδα, σημειώνοντας σε συνάντησή του με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Jean-Claude Juncker στις Βρυξέλλες ότι απαιτούνται περαιτέρω εγγυήσεις για το έργο.

Καραμπόλες

Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, εάν το αίτημα αυτό της γερμανικής πλευράς γινόταν δεκτό, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση των περιφερειακών θα κινδύνευε να τιναχτεί στον αέρα. Και αυτό επειδή τα υπόλοιπα δύο ενδιαφερόμενα σχήματα (Άκτωρ – Vinci, ΜΕΤΚΑ- CASA) που συμμετείχαν στη διαγωνιστική διαδικασία θα προσέφευγαν κατά του αποτελέσματος του διαγωνισμού, θεωρώντας ότι τροποποιούνται ουσιωδώς οι όροι του διαγωνισμού.

Το διάταγμα 2687/53

Παράγοντες της αγοράς συσχετίζουν την αξίωση της Fraport με ανάλογο προηγούμενο που εντοπίζεται σε μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης. Ο λόγος για τη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος” που συνάφθηκε το 1995 και είχε υπαχθεί στο νομοθετικό διάταγμα 2687/53 "περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού”. Βέβαια, η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) ουδέποτε έως σήμερα έχει κάνει χρήση του συγκεκριμένου νομοθετικού διατάγματος.

Μεγέθη

Υπενθυμίζεται ότι το εφάπαξ τίμημα που θα καταβάλει η κοινοπραξία είναι 1,234 δισ. ευρώ, μέγεθος πολλαπλάσιο της αποτίμησης ύψους 340 εκατομμυρίων ευρώ των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία της προσφοράς, η κοινοπραξία Fraport-Slentel θα καταβάλλει εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση, μίσθωμα ύψους 22,9 εκατ. ευρώ και ποσό που αντιστοιχεί στο 28,6% του Ebitda.

Ακόμη το συνολικό ποσό που θα καταβάλει στο Δημόσιο για τα 40 έτη παραχώρησης είναι 10,048 δισ. ευρώ.

Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια είναι αυτά της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.
dimitris.delevegos@capital.gr
πηγή

Σχόλια