ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΝΤΟΡΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί σαφώς ένα πρώτο βήμα προς την απαραίτητη φορολογική μεταρρύθμιση. Θα μου επιτρέψετε όμως να το χαρακτηρίσω άτολμο και σίγουρα ένα σχέδιο νόμου που δεν αντιλαμβάνεται πλήρως και τις ανάγκες της κοινωνίας και ιδιαίτερα τη σημερινή κρίσιμη συγκυρία και την πίεση χρόνου.
Ένα φορολογικό νομοσχέδιο πρέπει να έχει δύο κύριους στόχους:
Από τη μία πλευρά σαφώς το εισπρακτικό σκέλος, από την άλλη όμως και το ανταποδοτικό που είναι βασικό για να ευνοηθεί κάθε μορφή επένδυσης και ανάπτυξης.
Ενώ λοιπόν το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση ως προς τον εξορθολογισμό των δημοσιονομικών της χώρας, παρουσιάζει σοβαρά κενά ως προς τη φορολογική δικαιοσύνη και τον εκ νέου επιμερισμό των βαρών στα συνήθη υποζύγια.
Λυπάμαι δε πολύ που σήμερα δεν συζητάμε τις τελικές επικαιροποιημένες παρεμβάσεις, τις νέες διατάξεις για τη φορολογική διοίκηση και την πάταξη της φοροδιαφυγής. Το νομοσχέδιο είναι ημιτελές και δυστυχώς οι κύριες μεταρρυθμίσεις μετατίθενται για τον Ιούνιο του 2013.
Και εξηγώ:
Πρώτον, το ζητούμενο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι η ανάπτυξη. Όποιος θέλει να επενδύσει δεν θα έρθει να βάλει τα λεφτά του στη χώρα μας από φιλεύσπλαχνα κίνητρα. Θα έρθει γιατί το ελληνικό κράτος του εγγυάται τις βασικές προϋποθέσεις για μια υγιή επένδυση: Ένα σταθερό φορολογικό σύστημα, λειτουργικό και ανταποδοτικό, που δεν θα καθιστά αναγκαίο να συνεταιριστεί ο επιχειρηματίας με το κράτος. Πάταξη του γραφειοκρατικού λαβυρίνθου που ταλαιπωρεί και απομακρύνει ενδιαφερόμενους μέσω των δαιδαλωδών διαδικασιών για εγκρίσεις και υπογραφές. Συνέχεια και σταθερότητα στη λειτουργία της κρατικής δομής. Υποδομές και νόμους που θα εφαρμόζονται.
Πού είναι το αναπτυξιακό σκέλος αυτού του νομοσχεδίου; Δυστυχώς το νομοσχέδιο απλώς επενδύει στο φοροεισπρακτικό και όχι στο αναπτυξιακό σκέλος.
Απουσιάζουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις σ’ αυτό το σκέλος, τη στιγμή που δεν υπάρχουν – όπως είπα - περιθώρια αναμονής για την ανάπτυξη.
Δεύτερον: προχωράμε σε διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Σωστό. Όμως για να είμαστε ειλικρινείς, το βήμα που γίνεται είναι μισό. Μεταθέτουμε την πραγματική διεύρυνση για το 2015, κ. Υπουργέ.
Η χώρα έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο, όπου το κύριο ζητούμενο ενός φορολογικού νομοσχεδίου δεν είναι η πεποίθησή σας ότι αυξάνοντας τους συντελεστές, θα αυξηθούν και τα έσοδα. Το θέμα είναι τι έσοδα θα εισπράξει το κράτος στην πράξη.
Τρίτον: δεν υπάρχει ισότητα επιβαρύνσεων ανά κατηγορία. Όπως ορθώς έχει επισημανθεί, με το νομοσχέδιο, αν κάποιος έχει 100.000 ευρώ εισόδημα από μερίσματα, θα πληρώσει φόρο 10.000 ευρώ. Αν το εισόδημα προέρχεται από τόκους καταθέσεων, θα πληρώσει 15.000 ευρώ. Αν τα παίρνει από ενοίκια, θα πληρώσει 30.000 ευρώ. Αν είναι ελεύθερος επαγγελματίας, θα καταβάλει 29.000 ευρώ. Στην πιο δεινή θέση, θα βρεθεί αν εργάζεται. Κι αυτό διότι θα δώσει 34.650 ευρώ!
Το πιο παράλογο προβλέπεται σχετικά με τη φορολογία επιχειρήσεων. Αντί να ευνοείται η επιχειρηματικότητα, ευνοούνται οι επιχειρηματίες. Αντί να ενισχύονται οι επιχειρήσεις για να επανεπενδύουν τα κέρδη τους, κινητροδοτείται η ενθυλάκωσή τους. Ο συντελεστής φορολόγησης των αδιανέμητων κερδών αυξάνεται από το 20% στο 26% και ο φόρος μερισμάτων μειώνεται από 25% σε 10%. Δεν είναι αυτό αντι-αναπτυξιακό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι;
Είναι επιτακτική ανάγκη, κύριε Υπουργέ, να προχωρήσετε επειγόντως δίχως καθυστέρηση, σε αλλαγές στην πολιτική της φορολόγησης των καυσίμων.
Χιλιάδες πολίτες δεν έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν πετρέλαιο. Δεν το αντέχουν τα οικονομικά τους. Αυτό αποδεικνύεται επίσημα και από την κατανάλωση που είναι μειωμένη κατά 70-80%.
Ο φόρος έχει εξαπλασιαστεί μέχρι σήμερα, όμως τα κρατικά έσοδα μειώνονται ενώ στην καλύτερη περίπτωση είναι στάσιμα. Παράλληλα δε, ο στόχος για την πάταξη του λαθρεμπορίου του πετρελαίου έχει αποτύχει πλήρως.
Την ίδια στιγμή, η ΔΕΗ, μέσω του κ. Ζερβού, εδώ στη Βουλή, προανήγγειλε αυξήσεις στα τιμολόγια, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τους πολίτες και ιδιαίτερα τις οικογένειες που χρησιμοποιούν ηλεκτρικό ρεύμα για να ζεσταθούν.
Είναι ξεκάθαρο: Χρειάζεται τώρα νέος προσανατολισμός και τολμηρές κινήσεις.
Μειώστε το φόρο στο πετρέλαιο και τη βενζίνη. Τώρα! Πριν από τα Χριστούγεννα.
Και για καθαρά εισπρακτικούς λόγους, αλλά και για ψυχολογικούς. Δώστε αυτά τα ελάχιστα ψήγματα αισιοδοξίας στον κόσμο. Προς το συμφέρον μας είναι.
Απλά μαθηματικά: Αύξηση της κατανάλωσης συνεπάγεται αύξηση των εσόδων του κράτους.
Και σας ερωτώ: αν έχτε μειωμένα έσοδα, πώς θα καλυφθούν τα κενά; Θα προχωρήσετε στο απευκταίο σενάριο της νέας μείωσης μισθών και συντάξεων, για να καλυφθούν τα κενά;
Τώρα ισχύει ο κανόνας «υψηλή φορολογία – χαμηλά έσοδα». Κι αυτό είναι απλώς το αυγό του Κολόμβου. Βλέπετε πώς διαμορφώνεται η κατάσταση. Δεν μπορείτε να κινείστε απέναντι στην κοινωνία και ερήμην της αγοράς. Επιτέλους, το κράτος χρειάζεται τα έσοδα, άρα απαιτείται περισσότερη κατανάλωση, την οποία δεν βλέπω να έρχεται, καθώς οι τιμές των πετρελαιοειδών παραμένουν απαγορευτικές.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η χώρα έχει ανάγκη από επενδύσεις. Για να προσελκύσουμε επενδυτές, πρέπει να πούμε ότι οι νέες επενδύσεις που γίνονται στην Ελλάδα, ανάλογα με τις θέσεις εργασίας που δημιουργούν, θα έχουν μειωμένη φορολογική επιβάρυνση.
Διότι ποιο είναι το άμεσο ζητούμενο σήμερα; Οι θέσεις εργασίας. Πώς θα τις δημιουργήσουμε; Μέσω επενδύσεων. Και πώς θα έρθουν οι επενδύσεις, όταν λείπει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο; Ποιο είναι αυτό το πλαίσιο, όταν το επόμενο εξάμηνο περιμένουμε τις ουσιαστικές φορολογικές μεταρρυθμίσεις; Σήμερα που η κυβέρνηση ξεκινά τον αγώνα για την ανάπτυξη, πώς ένα από τα βασικά όπλα μετατίθεται μισό χρόνο μετά; Στην ουσία, λέτε στους εγχώριους και ξένους επενδυτές να περιμένουν μέχρι να αποφασίσετε ποια θα είναι η δυνητική φορολογική τους επιβάρυνση!
Επιπροσθέτως, γιατί δεν αγγίζετε κ. Υπουργέ τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό; Τα προβλήματα και οι δυσλειτουργίες του αποτελούν κοινό μυστικό. Ποια μέτρα λαμβάνετε προκειμένου αυτός ο μηχανισμός να καταστεί αποτελεσματικός; Δεν βλέπω κάποια τομή στο ζήτημα αυτό. Μόνο αποσπασματικές κινήσεις! Και επιπλέον, ψηφίσαμε πέρσι νόμο που επιτρέπει στις εφορίες να αναθέτουν μέρος των εισπράξεων σε ιδιώτες. Παρακαλώ να μας πείτε τι ποσά ανατέθηκαν σε ιδιώτη προς είσπραξη. Ενημερώστε μας για τα τελικά αποτελέσματα αυτών των εισπράξεων.
Η φοροδοτική ικανότητα των Ελλήνων εξαντλήθηκε!
Το ζητούμενο είναι να εισπράξει το κράτος δίκαια, λογικά, και όχι μόνο από τους μέχρι τώρα συνεπείς. Για να γίνει, όμως, αυτό εφικτό, πρέπει οι φόροι να είναι με το μέρος της λογικής. Το παρόν νομοσχέδιο περιλαμβάνει σημαντικά βήματα και συμφωνώ απόλυτα με αυτά. Όμως δεν τολμάτε να προχωρήσετε περαιτέρω. Και εντάξει, δεν σας ζητώ να υιοθετήσετε την πρόταση μου για 20% flat tax. Αν και δεν καταλαβαίνω γιατί το μπόρεσε η Φινλανδία και δεν μπορεί η Ελλάδα.
Υπάρχουν και άλλα που μπορούν να γίνουν. Σας καλώ να κάνετε τώρα το αυτονόητο: Μειώστε το ΦΠΑ. Διότι ο μειωμένος ΦΠΑ θα αυξήσει τα έσοδα κ. Υπουργέ. Είμαι βεβαία γι’ αυτό. Δυστυχώς σήμερα ενισχύουμε τη φοροδιαφυγή. Ας μην στρουθοκαμηλίζουμε. Δείξτε μου έναν Έλληνα που όταν του δίνεται η ευκαιρία να γλιτώσει την καταβολή ΦΠΑ, δεν το κάνει… Δημιουργούμε στην ουσία ένα νέο κομμάτι μαύρης οικονομίας.
Ακόμα, γιατί δεν καταργείτε την παρακράτηση φόρου 10% σε μερίσματα προς νομικά πρόσωπα; Μόνον έτσι οι ελληνικές εταιρίες με θυγατρικές θα πάψουν να είναι σε δυσχερέστερη θέση σε σχέση με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές. Kι αυτό διότι η οδηγία της Κομισιόν προβλέπει απαλλαγή από το φόρο μερισμάτων που καταβάλλονται από ελληνικές εταιρίες σε ευρωπαϊκές, υπό την προϋπόθεση ότι οι μέτοχοι θα κατέχουν το 10% για δύο συνεχόμενα χρόνια.
Γιατί δεν επαναφέρουμε για τα νομικά πρόσωπα τη δυνατότητα συμψηφισμού του φόρου που έχει καταβληθεί σε τρίτες χώρες, σύμφωνα και με τις ευρωπαϊκές οδηγίες; Τώρα, επιβαρύνουμε με διπλό φόρο τις ελληνικές εταιρίες που επένδυσαν π.χ. στα Βαλκάνια, όπου αρκετές χώρες δεν έχουν συνάψει Συμφωνία Αποφυγής Διπλής Φορολόγησης με την Ευρώπη, λόγω των ιδιαίτερων γεωπολιτικών συνθηκών. Στην ουσία, λοιπόν, ενθαρρύνονται οι Έλληνες επιχειρηματίες να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Ελλάδας για να μην πληρώνουν διπλούς φόρους!
Τέλος, τα πρώτα αποτελέσματα από τη χρήση του φορολογικού πιστοποιητικού ήταν ευεργετικά, τόσο για το δημόσιο όσο και για τις επιχειρήσεις. Γιατί, επομένως, δεν προχωράτε στην αναδρομική επέκταση του φορολογικού πιστοποιητικού για τη χρήση του 2010; Να το εφαρμόσετε και σε παλαιότερες ανέλεγκτες χρήσεις, για να μειωθεί η πίεση στην Διοίκηση, έτσι ώστε να της επιτραπεί να προχωρήσει με επιτυχία στην απαιτούμενη αναδιοργάνωση της.
Σε αυτόν το αγώνα πρέπει να είμαστε όλοι μαζί. Αλλά πρέπει να έχουμε και αποτελέσματα. Και αποτελέσματα θα έχουμε εφόσον αντιληφθούμε την πραγματική εικόνα της κοινωνίας, τις ανάγκες της αλλά και τις δυνατότητές της. Βήματα χωρίς δημοσιονομικές απώλειες, αλλά με την υποστήριξη της κοινωνίας, μπορούν να πετύχουν εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Σχόλια