Η έκθεση της τρόικα για επιμήκυνση και φόρους
Η έκθεση προβλέπει ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες θα αυξηθούν κατά την περίοδο 2015-2016. Συγκεκριμένα, η χώρα θα χρειαστεί την περίοδο 2015-2016 επιπλέον 17,6 δισ. ευρώ, ενώ το 2014 απαιτούνται επιπρόσθετα κεφάλαια 15 δισ. ευρώ. Σημειώνει ότι οι αστοχίες είναι αποτέλεσμα της χαμηλότερης του αναμενομένου ανάπτυξης και της καθυστέρησης στις αποκρατικοποιήσεις το 2011-2012.
Τονίζει ακόμα ότι η συμμόρφωση της Ελλάδας με το πρόγραμμα έχει "βελτιωθεί αισθητά", ενώ υποστηρίζει ότι η διετής επιμήκυνση του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής θα μετριάσει τις επιπτώσεις από τις περικοπές.
Ωστόσο, προειδοποιεί ότι το ελληνικό πρόγραμμα αντιμετωπίζει "πολύ μεγάλους κινδύνους", ενώ δεν αναφέρει λύσεις για το θέμα του χρέους ούτε για το πώς θα βρεθεί η επιπλέον χρηματοδότηση.
Για την επιμήκυνση αναφέρει τα εξής: "Η διετής επιμήκυνση της περιόδου προσαρμογής θα μετριάσει τον αντίκτυπο στην οικονομία, ενώ θα διασφαλίσει μια βιώσιμη δημοσιονομική θέση. Με βάση την αναθεωρημένη πορεία προσαρμογής, οι πρωταρχικοί στόχοι σε όρους πρωτογενούς πλεονάσματος έχουν τεθεί για την περίοδο 2013 – 2016 στο 0%, το 1,5%, το 3% και το 4,5% αντίστοιχα. Τα μέτρα που είναι απαραίτητα για την επίτευξη των αναθεωρημένων στόχων αντιστοιχούν σε € 9,2 δισ. και € 13,2 δισ. αντίστοιχα, σε αθροιστικούς όρους. Η αναθεωρημένη πορεία για το πρωτογενές πλεόνασμα, σημαίνει ότι το έλλειμμα στον προϋπολογισμό της γενικής κυβέρνησης θα υποχωρήσει κάτω από το 3% του ΑΕΠ το 2016, τρία χρόνια αργότερα από ότι αναμενότα
Η επιμήκυνση της περιόδου προσαρμογής δεν πρέπει να γίνει αντιληπτή ως ένα μέσο για την μείωση της καταβαλλόμενης προσπάθειας, κάτι που θα αποδυναμώσει την αξιοπιστία του προγράμματος. Η δημοσιονομική προσπάθεια που καταβάλλεται για την επίτευξη των στόχων το 2013-2013 παραμένει πολύ μεγάλη και εμπροσθοβαρής. Αν και το πρωτογενές ισοζύγιο αναμένεται να βελτιωθεί κατά 1,5% του ΑΕΠ, η αλλαγή αυτή είναι σημαντική δεδομένης της περαιτέρω βάθυνσης της ύφεσης".
Προσπαθεί η κυβέρνηση υπάρχουν ρίσκα
Στην έκθεση, αναφέρεται ότι η τριμερής κυβέρνησης συνασπισμού που προέκυψε από τις εκλογές του Ιουνίου, με στόχο να εξασφαλίσει το μέλλον της Ελλάδας εντός της ευρωζώνης και άρα να επιβάλλει αποφασιστικά το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής, πράγματι αμέσως ανέλαβε την πρόκληση να προσδιορίσει και να εφαρμόσει τα μέτρα που είναι απαραίτητα για την εφαρμογή του προγράμματος και δούλεψε επίπονα για αυτόν το στόχο όλο το καλοκαίρι.
Ωστόσο, εξαιτίας της σημαντικής καθυστέρησης που προέκυψε από τον διπλό εκλογικό κύκλο, η συνολική εφαρμογή του δευτέρου προγράμματος παρέμεινε μερική μόνο, για μεγάλο διάστημα. Οι δυσκολίες στην εφαρμογή των προϋποθέσεων αμέσως μετά της εκλογές, προκάλεσε καθυστέρηση στην εκταμίευση της δόσης από τα δάνεια των διεθνών πιστωτών, και, αν και ήταν δικαιολογημένη, είχε βαρύ τίμημα για την οικονομία.
Ωστόσο, συνεχίζει η έκθεση, τους τελευταίους μήνες καλύφθηκε μεγάλο μέρος από αυτό το κενό. Και με τις πρόσφατες κρίσιμες αποφάσεις και τις δεσμεύσεις του Μνημονίου Κατανόησης, η Ελλάδα έχει αναθερμάνει την προσπάθεια μεταρρυθμίσεων κι έχει εφαρμόσει καίριες προϋποθέσεις.
Για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, η προσπάθεια μεταρρύθμισης πρέπει να συνεχιστεί, τονίζεται.
Οσον αφορά το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, αναφέρεται ότι το αποτέλεσμα είναι μέχρι στιγμής απογοητευτικό, αλλά από τον Σεπτέμβριο του 2012 η προσπάθεια έχει πάρει νέα πνοή.
Κλείνοντας η εισαγωγή της έκθεσης, τονίζεται ότι οι κίνδυνοι στο πρόγραμμα παραμένουν πολύ μεγάλοι. Οι βασικοί αφορούν την συνολική επιβολή της στρατηγικής, δεδομένου ότι η κυβέρνηση συνασπισμού παραμένει εύθραυστη και ορισμένα συστατικά του προγράμματος αντιμετωπίζουν πολιτικές αντιστάσεις, παρά την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης.
Επιπλέον, οι επιπτώσεις της αποδυνάμωσης της οικονομίας μπορεί να είναι ισχυρότερες απ’ όσο είχε αρχικώς εκτιμηθεί. Μπορεί να γίνουν νομικές προσφυγές σε σημαντικά μέτρα στον προϋπολογισμό και αυτό θα δημιουργήσει την ανάγκη να συμπληρωθούν τα κενά που θα προκύψουν εξαιτίας τους. Αν δεν επιταχυνθούν οι μεταρρυθμίσεις στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών όπως προβλέπεται στο πρόγραμμα, δεν θα επιστρέψει η ανάπτυξη το 2014, όπως προβλέπεται.
Η επιστροφή σε βιώσιμη ανάπτυξη θα επιτευχθεί μόνο όταν η ατζέντα των μεταρρυθμίσεων εφαρμοστεί πλήρως και ταχέως. Και για να γίνει αυτό, θα πρέπει να «σπάσει» η αντίσταση των πανίσχυρων ομάδων συμφερόντων και πιέσεων.
Σημειώνεται, βεβαίως, ότι υπάρχουν πιθανότητες και για «θετικές εκπλήξεις». Ειδικότερα, αυτές οι «θετικές εκπλήξεις» θα πραγματοποιηθούν αν αρθεί η αβεβαιότητα για την εφαρμογή της ζητούμενης πολιτικής και παρατηρηθεί δυναμική επιστροφή της εμπιστοσύνης.
Η επιστροφή της εμπιστοσύνης, με την υποστήριξη της δυναμικής ανάκαμψης των επενδύσεων θα ευνοηθούν τότε περαιτέρω από την πλήρη απορρόφηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων. Επίσης, θα δοθεί καλύτερη υποστήριξη από τον τραπεζικό κλάδο, μετά την ανακεφαλαιοποίησή του, η οποία με την σειρά της θα ευνοηθεί από την επιστροφή ξένων κεφαλαίων, καθώς θα ξεθυμαίνει ο κίνδυνος εξόδου της χώρας από το ευρώ.
Τι αλλάζει στους φόρους
Στο 1 δισ. ευρώ προσδιορίζει τα έξτρα έσοδα που θα προκύψουν από την φορολογική μεταρρύθμιση το προσχέδιο του Μνημονίου, περιγράφοντας τις βασικές αλλαγές σύμφωνα με τις οποίες:
Φορολογία επιχειρήσεων: Επιβάλλεται φορολογικός συντελεστής 26% στα κέρδη και 10% στα μερίσματα, οδηγώντας τη συνολική επιβάρυνση στο 33,4% από 40% σήμερα.
Ελεύθεροι επαγγελματίες: Καταργείται το αφορολόγητο των 5.000 ευρώ και καθιερώνεται μίνι κλίμακα με συντελεστές 26% για τα πρώτα 50.000 ευρώ κερδών και 35% για τα επιπλέον ποσά.
Φορολογία φυσικών προσώπων: Καθιερώνονται τρεις συντελεστές, αντί για οκτώ σήμερα, και καταργείται το έξτρα αφορολόγητο για τα παιδιά, καθώς και η πλειονότητα των φοροαπαλλαγών για τόκους στεγαστικών δανείων, ασφαλιστήρια συμβόλαια κ.τλ.
Σύμφωνα με πληροφορίες διατηρούνται μόνο οι φοροαπαλλαγές για ιατρικά έξοδα, νοσήλια και διατροφή μεταξύ συζύγων. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι σε ότι αφορά στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος προβλέπεται κατάργηση του αφορολογήτου των 5.000 ευρώ και καθιέρωση τριών συντελεστών 21%, 35% και 46%.
Ειδικότερα, το πρώτο κλιμάκιο προβλέπεται να εκτείνεται μέχρι τις 25.000 ευρώ και να έχει συντελεστή φόρου 21%, το δεύτερο κλιμάκιο προβλέπεται να ξεκινά από τις 25.001 ευρώ, να φθάνει μέχρι τις 47.000 ευρώ και να έχει συντελεστή φόρου 36% και το τρίτο κλιμάκιο προβλέπεται να είναι το υπερβάλλον των 47.000 ευρώ και να έχει συντελεστή 45%.
Η νέα φορολογική κλίμακα θα συνδυαστεί με την καθιέρωση ενός νέου συστήματος υπολογισμού του τελικού φόρου εισοδήματος για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, που θα προβλέπει σταθερή μείωση φόρου 1.950 ευρώ για εισοδήματα μέχρι 18.000 ευρώ και θα προκαλεί εμμέσως την αύξηση του αφορολογήτου ορίου από τις 5.000 στις 9.000 ευρώ.
Για εισοδήματα πάνω από τις 18.000 ευρώ η έκπτωση φόρου θα μειώνεται κατά 50 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος μέχρι το επίπεδο των 29.000 ευρώ, ενώ για εισοδήματα πάνω από 29.000 ευρώ η έκπτωση φόρου θα μειώνεται περαιτέρω κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος μέχρι να μηδενιστεί στο επίπεδο εισοδήματος των 43.000 ευρώ.
Από την εφαρμογή του νέου αυτού συστήματος φορολόγησης ευνοούνται κυρίως οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι με ετήσια εισοδήματα από 5.000 μέχρι 25.000 ευρώ, για τους οποίους προκύπτουν μειώσεις στις ετήσιες φορολογικές επιβαρύνσεις. Αντιθέτως, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι με ετήσια εισοδήματα άνω των 25.000 ευρώ θα επιβαρυνθούν με αυξήσεις φόρων από 140 έως και 1.770 ευρώ.
Το μνημόνιο προβλέπει παράλληλα ότι οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να απόσχουν από μελλοντικές ρυθμίσεις φορολογικής αμνήστευσης.
πηγή
Σχόλια