«ΠΑΓΩΣΑΝ» ΟΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΥΓΡΑΕΡΙΟΚΙΝΗΣΗΣ
Μία... φήμη απειλεί 1.500 επιχειρήσεις με «λουκέτο»
Του Γιώργου Ανδρή
andris@pegasus.gr
Σάλος έχει προκληθεί σε επαγγελματίες αλλά και καταναλωτές από την πληροφορία για εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης μεταξύ πετρελαίου και υγραερίου κίνησης.
Ωστόσο, η δημοσίευση των πιθανών τιμών διάθεσης του υγραερίου κίνησης κυριολεκτικά «πάγωσε» τις τοποθετήσεις συστημάτων, με αποτέλεσμα περίπου 1.500 καταστήματα που απασχολούν δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους να βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού και οι μεν υπάλληλοι να οδεύουν προς την ανεργία, ενώ οι ιδιοκτήτες των συνεργείων σε λουκέτο με μαθηματική ακρίβεια.
172 Ι.Χ. την ημέρα
Πάντως οι καταναλωτές που έχουν ήδη τοποθετήσει συσκευές υγραεριοκίνησης ή εκείνοι που «πάγωσαν» την τοποθέτησή τους θα πρέπει να γνωρίζουν πως με ελάχιστο κόστος μπορούν να την μετατρέψουν, ώστε να καταναλώνει φυσικό αέριο που ούτως ή άλλως παραμένει το πιο φθηνό καύσιμο στα οχήματα και θα παραμείνει ακόμη και μετά το 2018...
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως στο οκτάμηνο του 2012 έχουν ήδη μετατραπεί περίπου 27.500 ΙΧ κάτι το οποίο μεταφράζεται σε 3.500 οχήματα τον μήνα ή περίπου 172 ΙΧ την ημέρα! Από την ημέρα δημοσιοποίησης του θέματος κυριολεκτικά δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον από τους καταναλωτές.
Καμία διάψευση
Επίσης όλοι οι επαγγελματίες του κλάδου αναρωτιούνται για ποιο λόγο τα κυβερνητικά στελέχη δεν διαψεύδουν την πληροφορία, ενώ παράλληλα οι πιθανές αυξήσεις στην τιμή διάθεσης του συγκεκριμένου καυσίμου δεν πρόκειται να είναι πάνω από 0,10 λεπτό, ακόμη και αν εξισωθεί πλήρως ο ΕΦΚ μεταξύ πετρελαίου και υγραερίου κίνησης.
Αλλωστε και οι ίδιοι επαγγελματίες παραδέχονται πως στις επίσημες ιστοσελίδες υπουργείων δεν έχει αλλάξει ακόμη ο ΕΦΚ παρέχοντας ελλιπή ενημέρωση τόσο στους ανθρώπους του Τύπου όσο και στους καταναλωτές.
Μάλιστα, όπως επισημαίνουν μιλώντας στην «ΗτΣ», ήδη τα πρώτα εξώδικα έχουν αποσταλεί προς τα υπουργεία απαιτώντας και αποζημίωση για τη ζημιά που έχει προκληθεί στις επιχειρήσεις τους.
Καμία ανακοίνωση
Σύμφωνα με ανακοίνωση που έχει αναρτήσει το Σωματείο Επαγγελματιών του κλάδου αναφέρεται χαρακτηριστικά πως: «Επίσημη θέση του υπουργείου Οικονομικών ότι στο 'πακέτο των μέτρων' περιλαμβάνεται η αύξηση της τιμής του υγραερίου κίνησης, δεν υπάρχει.
Διαδίδεται επίσης ότι θα εξισωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του υγραερίου κίνησης με αυτόν του πετρελαίου κίνησης, ο οποίος θα καταλήξει στα 330 ευρώ ανά τόνο. Εάν ακόμη και η εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ισχύσει,τότε η αύξηση του υγραερίου θα είναι της τάξεως των 0,8 λεπτών του ευρώ, διότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του υγραερίου είναι στην τιμή των 200 ευρώ ανά τόνο και ανάγεται σε 200 ευρώ ανά 1.800 λίτρα καθώς το υγραέριο έχει χαμηλό ειδικό βάρος.
Με τις επικείμενες αυξήσεις τις οποίες φημολογούνται, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης θα αυξηθεί κατά 130 ευρώ και θα διαμορφωθεί τελικά στα 330 ευρώ /1.000kg δηλαδή στα 1.800 λίτρα.
Σήμερα η τιμή του υγραερίου κίνησης διαμορφώνεται στο 0,86 ευρώ/λίτρο και αν ισχύσει αυτή η περίπτωση, θα καταλήξει στο 0,95 ευρώ/λίτρο, και πιθανώς κάποιο τμήμα της αύξησης θα απορροφηθεί από τις εταιρείες διανομής και τα πρατήρια πώλησης».
Αν επιβεβαιωθούν οι υπολογισμοί των επαγγελματιών του κλάδου, το υγραέριο κίνησης θα διατίθεται σε αρκετά χαμηλή τιμή και θα αποτελεί συμφέρουσα επιλογή για τους καταναλωτές ακόμη και μετά το 2018, όπου βάσει Ευρωπαϊκής Οδηγίας θα αλλάξει ο ΕΦΚ τόσο στο υγραέριο κίνησης όσο και στα υπόλοιπα καύσιμα...
Πάντως κάποιοι επαγγελματίες του κλάδου κάνουν μέχρι και ιδιωτικά συμφωνητικά με τους πελάτες τους βάσει των οποίων αν η τιμή διάθεσης του υγραερίου κίνησης αγγίξει το 1,05 ευρώ το λίτρο, τότε θα τους επιστρέψουν σε μετρητά 250 ευρώ!
Θα παραμείνει το φθηνότερο καύσιμο
Πολλά έχουν ακουστεί γύρω από τις τιμές διάθεσης του υγραερίου κίνησης μετά τις φήμες για εξίσωση του ΕΦΚ του συγκεκριμένου καυσίμου με εκείνον του πετρελαίου.
Σήμερα, ο 1 μετρικός τόνος υγραερίου κίνησης πωλείται από τα διυλιστήρια έναντι 750-760 ευρώ, ο οποίος ισοδυναμεί με 1.700-1.800 λίτρα καυσίμου και ο ΕΦΚ κυμαίνεται σε 200 ευρώ πλέον του ΦΠΑ. Το κόστος συνεπώς του υγραερίου κίνησης υπολογίζεται σε 1.001 ευρώ ο μετρικός τόνος με αποτέλεσμα το λίτρο να στοιχίζει 0,57 ευρώ.
Η τιμή διάθεσης στους καταναλωτές υπολογίζεται σε 0,90 ευρώ το λίτρο, οπότε η διαφορά που προκύπτει από την τιμή των διυλυστηρίων είναι 0,33 λεπτά. Η Ευρωπαϊκή Ενωση μέσω Οδηγίας έχει θεσπίσει τους ελάχιστους φόρους στα καύσιμα, βάσει της οποίας ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης θα είναι μίνιμουμ 125 ευρώ ο μετρικός τόνος, το 2015 ανέρχεται σε 311 ευρώ, ενώ το 2018 ο ΕΦΚ θα είναι τουλάχιστον 501 ευρώ ο μετρικός τόνος.
Υποθετικά, λοιπόν, αν ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης αύριο εξισωθεί με εκείνον που ορίζει η Ε.Ε. για το 2018, οι τιμές διάθεσης θα κυμανθούν από τα διυλιστήρια σε 0,78 ευρώ το λίτρο. Αν προσθέσει κανείς και τα 33 λεπτά που χρεώνονται επιπλέον στην τιμή λιανικής, το αποτέλεσμα κυμαίνεται στο 1,11 ευρώ το λίτρο! Συμπερασματικά αναφέρουμε πως ακόμη και 1,20 ευρώ να φθάσει το λίτρο, το υγραέριο κίνησης εξακολουθεί να παραμένει συμφέρον καύσιμο κίνησης για ένα ιδιοκτήτη Ι.Χ. που ετησίως πραγματοποιεί πάνω από 10.000 χλμ. Καθώς η διαφορά με την τιμή της αμόλυβδης θα κυμαίνεται τουλάχιστον σε 0,50 ευρώ το λίτρο.
Μετατροπή σε φυσικό αέριο
Οι περίπου 55.000 ιδιοκτήτες Ι.Χ. που έχουν ήδη τοποθετήσει συσκευές υγραεριοκίνησης στα οχήματά τους θα πρέπει να γνωρίζουν πως με κόστος που ξεκινά από 300 ευρώ μπορούν να τις μετατρέψουν ώστε να καταναλώνουν φυσικό αέριο το οποίο και βάσει της Κοινοτικής Οδηγίας θα είναι το πιο φθηνό καύσιμο ακόμη και μετά το 2018.
πηγή
Σχόλια