Επικοινωνιακές συμβουλές σέ δημαρχαίους, νομαρχαίους, πολιτικούς (κορυφαίους καί μπασκλασαρίες) κλπ γιά να βγαίνουν σοβαροί καί αξιοπρεπείς στά ΜΜΕ.


Οπως καταλαβαίνουμε αυτό πού χρειάζονται πάνω απο όλα αυτές τίς μέρες οι κάθε είδους δημόσιοι παράγοντες είναι να φροντίσουν την επικοινωνιακή τους εικόνα (καί να μήν αφήνουν να φανεί η πραγματική εικόνα τους?)....
Νά λοιπόν μερικές συμβουλές απο επαγγελματίες (χωρίς πλάκα, δέν είναι χιουμοριστικό κείμενο, είναι απο επαγγελματίες τής επικοινωνίας)...
Τό κείμενο έχει ιδαίτερο ενδιαφέρον και θα μάς βοηθήσει να καταλαβαίνουμε καλύτερα αυτά πού βλέπουμε στα κανάλια ...

Του Θανάση Παπαμιχαήλ
Επικοινωνιολόγου
Διευθυντή της Think Politics
Δήμαρχοι/ Νομάρχες: Φυσική καταστροφή; Χρησιμοποιείστε τα ΜΜΕ και όχι αυτά εσάς
Τις ημέρες και νύχτες των πυρκαγιών στην Αττική, «πήραν φωτιά» και τα δελτία ειδήσεων. Κουστουμαρισμένοι στην τρίχα, ατσαλάκωτοι δημοσιογράφοι επιδίδονται σε τοποθετήσεις επί τοποθετήσεων σχετικά με την όποια αδυναμία της Κυβέρνησης να καταρτίσει ένα στρατηγικό σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης και να ελέγξει την κατάσταση.
Δημοσιογράφοι απομακρυσμένοι από το πεδίο μάχης έσπευσαν να κατακρίνουν, να κριτικάρουν, ακόμα και να ανακρίνουν τους Δήμαρχους και τους Νομάρχες των περιοχών που πλήγονται. Μονάχα οι ρεπόρτερ που έβγαζαν το ψωμί τους ανάμεσα στις φλόγες, δίπλα στους μαχόμενους αιρετούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, έδειχναν την απαιτούμενη σε τέτοιες ώρες κατανόηση.
Πώς μπορεί άλλωστε ένας Δήμαρχος/ ένας Νομάρχης να απαντήσει επαρκώς στις τοποθετήσεις, τυλιγμένες με ύφος ρητορικών ερωτήσεων, ενός δημοσιογράφου στο πλατό ενός τηλεοπτικού καναλιού; Τη στιγμή μάλιστα που η πλειονότητα των Δημάρχων και Νομαρχών των πληγεισών περιοχών έπαιζε ρόλο συντονιστικού οργάνου κατάσβεσης, στέλνοντας εκκλήσεις- μηνύματα στην Κυβέρνηση για άμεση δράση στις επικίνδυνες ζώνες της περιοχής τους.
Επικοινωνιακή στρατηγική διαχείρισης των ΜΜΕ: 11 κανόνες που δεν πρέπει να παραβείτε
1.Περάστε τα μηνύματά σας μέσα από τα μεγάλα Μέσα για να σας ακούσουν οι υπεύθυνοι και να αναγκαστούν να πάρουν θέση. Χρησιμοποιείστε τα μέσα για να πετύχετε το στόχο σας.
2.Βγείτε «νηφάλιος» και συγκρατείστε τον πανικό του πλήθους. Δουλειά σας είναι να λύσετε το πρόβλημα χωρίς να το επιτείνετε. Η κινδυνολογία και ο πανικός είναι οι χειρότεροι σύμβουλοι.
3.Όταν είστε στην «καρδιά των γεγονότων» και στη θερμή εξέλιξή τους, αποφύγετε να κάνετε κριτική, προτάσεις, διαμαρτυρίες, να βγάζετε πρόωρα συμπεράσματα. Περιμένετε να περάσει η κρίση και μετά έχετε όλο το χρόνο να τα πείτε. Αυτό δείχνει υπευθυνότητα ηγέτη.
4.Οι παρουσιάσεις στα Μέσα θα πρέπει να απέχουν αρκετά η μία από την άλλη. Όταν βγαίνετε στο ένα Μέσο και μετά στο άλλο δίνετε την εικόνα ότι δεν κάνετε έργο αλλά επικοινωνία. Πρώτα τελειώστε και μετά επικοινωνήστε.
5.Δημοσιογραφικά πολιτικά παιχνίδια: Μη ξεχνάτε ότι οι δημοσιογράφοι παρουσιαστές των Μέσων ακολουθούν τη γενικότερη πολιτική τοποθέτηση του Μέσου τους, με αποτέλεσμα οι ερωτήσεις τους να είναι στραμμένες προς την πολιτική κατεύθυνση του Μέσου. Αφήστε που οι ερωτήσεις τους είναι περισσότερο προσωπικές πολιτικές εκτιμήσεις με μια μικρή ερώτηση στο τέλος. Αυτοί «ατσαλάκωτοι» στο στούντιο, ενώ εσείς ταλαιπωρημένοι στη λάβα της φωτιάς.
6.Μη διστάσετε να διαφωνήσετε σε online σύνδεση σε έντονο ύφος με όποιο δημοσιογράφο παρερμηνεύει τις δηλώσεις σας. Είτε λόγω ασχετοσύνης, είτε εσκεμμένα.
7.Αποφύγετε την με φθηνά επιχειρήματα προπαγάνδα σε όποιο κομματικό στρατόπεδο κι αν ανήκετε, Κυβέρνησης ή αντιπολίτευσης. Δεν είναι στιγμή για κομματικές αντιδικίες. Να περάσει η κρίση και έχετε απεριόριστο χρόνο για εξηγήσεις και κριτική.
8.Οι ρεπόρτερ των Μέσων είναι οι καλύτεροι φίλοι και συμπαραστάτες σας. Αυτοί ζουν και βιώνουν μαζί σας το πρόβλημα και έχουν άποψη από «πρώτο χέρι». Βλέπουν το δικό σας αγώνα. Αφήστε τους να μιλήσουν για σας. Είναι οι «αφανείς» ήρωες ενώ οι παρουσιαστές συμπεριφέρονται ως αστέρες και θέλουν να καπελώσουν τα πάντα.
9.«Μη φυτρώνετε όπου δε σας σπέρνουν» λέει μια λαϊκή ρήση. Μην εμφανίζεστε στα κανάλια ή στα ραδιόφωνα όταν η παρέμβασή σας είναι κενού περιεχομένου. Όταν τα Μέσα δεν έχουν ποιον να βγάλουν και σας το προτείνουν, σκεφθείτε αν έχετε σχέση, πλην της ιδιότητας του τοπικού άρχοντα, με το θέμα της συζήτησης. «Αυτόπτης μάρτυρας» από μακριά δεν υπάρχει…
10.Το περιβάλλον θα βοηθήσει στην επανεκλογή σας. Θυμηθείτε τις περιβαλλοντικές προτάσεις που είχατε στο τελευταίο σας φυλλάδιο και χρησιμοποιείστε τες όταν σας δοθεί η ευκαιρία.
11.Ενημερωθείτε για το ποιος θα σας πάρει συνέντευξη και πόσο χρόνο έχετε διαθέσιμο. Πριν τελειώσει ο χρόνος σας βεβαιωθείτε ότι έχετε καλύψει τα αμφιλεγόμενα θέματα. Χρησιμοποιείστε λεπτομέρειες για να τεκμηριώσετε την απάντησή σας, αλλά με μέτρο, χωρίς να βομβαρδίσετε το κοινό με σωρεία πληροφοριών.


Οδηγός «επιβίωσης» σε «παρατεταμένα» δελτία ειδήσεων
Της Αναστασίας Δουκάκη
Συμβούλου Επικοινωνίας της Think Politics
Η οπτική επικοινωνία είναι το πιο δυνατό μέσο. Για το λόγο αυτό μπορεί να καταστεί και επικίνδυνο γιατί ενώ δε συγχωρεί λάθη, ασκεί μεγάλη επιρροή στο κοινό.
1.Μιλήστε μόνο για όσα ξέρετε. Ο κάθε δημοσιογράφος ενδέχεται να σας ζητήσει ή να σας παροτρύνει να επεκταθείτε σε γενικεύσεις και σχολιασμούς της κατάστασης για περιοχές για τις οποίες δεν έχετε νεότερες ενημερώσεις ή σαφή εικόνα. Μην πέσετε στην παγίδα να πείτε κάτι το οποίο αργότερα ίσως θεωρηθεί ανακρίβεια.
2.Εξασκηθείτε σε σκληρές ερωτήσεις. Είναι σημαντικό, κατά την έναρξη της κρίσης να αφιερώσετε κάποιο χρόνο σε πρόβες έτοιμων δηλώσεων και απαντήσεις σε «σκληρές» ερωτήσεις που μπορεί να θέσουν οι δημοσιογράφοι. Είναι εξίσου σημαντικό, να προβλεφθούν και νέες ερωτήσεις σύμφωνα με τις εξελίξεις των γεγονότων και να συμπεριλαμβάνουμε στις πρόβες τις απαντήσεις και σε αυτές.
3.Μην αφήσετε να πληγεί η αξιοπιστία σας. Με επικρίσεις σχετικά με τον έλεγχο της κατάστασης και τις επιδόσεις της αυτοδιοίκησης στον περιορισμό της πυρκαγιάς, ο δημοσιογράφος μπορεί είτε ηθελημένα είτε άθελά του να πλήξει την αξιοπιστία σας. Να είστε προετοιμασμένος, με τεκμηριωμένες απαντήσεις, να αμυνθείτε των κεκτημένων και του έργου σας στην περιοχή.
4.Επενδύστε στη τακτική ενημέρωση των πολιτών. Εάν δεν επικοινωνήσεις άμεσα, χάνεις την ευκαιρία να αποκτήσεις τον έλεγχο των γεγονότων. Το πρώτο δελτίο τύπου πρέπει να περιλαμβάνει το ποιος, τι, πότε, και που της κατάστασης. Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε επιβεβαιωμένα στοιχεία από έγκυρες, αξιόπιστες πηγές χωρίς να υπερβάλλετε. Με το να παίρνεις την πρωτοβουλία να μοιραστείς την πληροφορία με το κοινό, αποπνέεις καλή πίστη στο επίπεδο των πολιτών, που εξασφαλίζει την πίστη των υποστηρικτών σου.
5.Μην αλλάζετε τους κανόνες που έχετε ήδη καθορίσει για τα ΜΜΕ. Οποιαδήποτε αλλαγή, κατά τη διάρκεια κάποιας κρίσης, στον τρόπο που μεταχειριζόμαστε τους εκπροσώπους του τύπου μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά το δημοσιογράφο. Είναι σημαντικό να μην θεωρήσουν καμία στιγμή πως προσπαθούμε να τους κρύψουμε κάτι.
6.Ξεχάστε το απολογητικό ύφος. Την ώρα που συμμετέχετε σε ένα δελτίο ειδήσεων είστε εκεί για να δώσετε την εικόνα της κατάστασης, για να ενημερώσετε τους πολίτες, και όχι για να απολογηθείτε για το μέχρι τώρα έργο σας ή την αποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης ή της παράταξής σας.
7.Προτείνετε ρεαλιστικά μέτρα. Οι ευθύνες θα αποδοθούν σε δεύτερη φάση, την επόμενη μέρα. Τότε είναι και η κατάλληλη στιγμή να κεφαλαιοποιήσετε τα μαθήματα της κρίσης, προτείνοντας μέτρα πρόληψης για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον.

Τέσσερις ενδεικτικές προτάσεις μέτρων που ανακοινώθηκαν από Νομάρχη:
Eνίσχυση των περιπολιών από τη Νομαρχία, τους Δήμους, τις Ένοπλες Δυνάμεις και τους εθελοντές, κάτω από το συντονισμό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Επιφυλακή των υδροφόρων των Δήμων, αλλά και των βαρέων μηχανημάτων της Νομαρχίας, των Δήμων και των ιδιωτών.
Εντατικοποίηση της αστυνόμευσης των δασικών εκτάσεων.
Πλήρης καταγραφή των κατασκηνώσεων της περιοχής για τη διάθεσή τους σε αστέγους αν χρειαστεί.

Μη ξεχνάτε!
Εταιρείες επικοινωνίας που ειδικεύονται στη διαχείριση κρίσεων μπορούν να αποδειχθούν ο καλύτερος και πιο αξιόπιστος σύμμαχός σας τόσο κατά την εμφάνιση της κρίσης όσο και κατά την πρόληψή της. Οι υπηρεσίες και η συμβουλευτική υποστήριξη που προσφέρουν είναι τόσο προληπτικές όσο και κατασταλτικές. Σκοπός των εταιρειών διαχείρισης κρίσεων είναι να προσδιορίσουν τους πιθανούς κινδύνους για εσάς προσωπικά, να καταρτίσουν ένα ρεαλιστικό πλάνο ενεργειών αντιμετώπισης και να σας εκπαιδεύσουν βάσει δοκιμασμένων ασκήσεων ενδεχομένων κρίσεων, καθώς και να καθορίσουν τα καταλληλότερα άτομα που θα απαρτίζουν την προσωπική σας Ομάδα Διαχείρισης Κρίσης.


Σχόλια