Προσπαθουν (τωρα) να φτιαξουν την εφορια στα προτυπα του IRS που ειναι ο φοβος και ο τρομος των φοροφυγαδων. Καλλιο αργα...
απο ελευθερο τυπο.
Τη «λύση» του προβλήματος αναζητεί το υπουργείο σε εισήγηση ομάδας εργασίας του αμερικανικού IRS, στελέχη του οποίου είχαν κληθεί στην Ελλάδα και είχαν δουλέψει επί δύο χρόνια στην Αθήνα προκειμένου να εισηγηθούν διαρθρωτικές αλλαγές στο μηχανισμό συλλογής φορολογικών εσόδων. Η εισήγηση εκείνη, που περιλαμβάνει 23 προτάσεις-στόχους, παρέμεινε στο συρτάρι και ανασύρεται τώρα από τον υφυπουργό κ. Αντ. Μπέζα, ο οποίος μάλιστα επισκέφθηκε πριν από δέκα ημέρες στις ΗΠΑ τους υπηρεσιακούς παράγοντες του IRS, για να «επικαιροποιήσει» τις προτάσεις του 2000.
Σχόλια
Κυριακή, 28.09.08
Επιστροφή στο… 2000. Επειτα από μία τετραετία σιωπηρής αναστολής της λειτουργίας των φοροελεγκτικών μηχανισμών, το υπουργείο Οικονομίας στρέφεται σε εισηγήσεις που έχει στα συρτάρια του από το 2000 για να βρει λύση στη δραματική επιβράδυνση συλλογής φορολογικών εσόδων.
Τη «λύση» του προβλήματος αναζητεί το υπουργείο σε εισήγηση ομάδας εργασίας του αμερικανικού IRS, στελέχη του οποίου είχαν κληθεί στην Ελλάδα και είχαν δουλέψει επί δύο χρόνια στην Αθήνα προκειμένου να εισηγηθούν διαρθρωτικές αλλαγές στο μηχανισμό συλλογής φορολογικών εσόδων. Η εισήγηση εκείνη, που περιλαμβάνει 23 προτάσεις-στόχους, παρέμεινε στο συρτάρι και ανασύρεται τώρα από τον υφυπουργό κ. Αντ. Μπέζα, ο οποίος μάλιστα επισκέφθηκε πριν από δέκα ημέρες στις ΗΠΑ τους υπηρεσιακούς παράγοντες του IRS, για να «επικαιροποιήσει» τις προτάσεις του 2000.
Το βασικό στοιχείο της εισήγησης του IRS, που ανασύρεται από το υπουργείο Οικονομίας, είναι η δημιουργία ανεξάρτητης υπηρεσίας «ελέγχου των ελεγκτών», δηλαδή των εφοριακών, στα πρότυπα του TIGTA. Η υπηρεσία αυτή δημιουργήθηκε στις ΗΠΑ το 1999 στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης του IRS, προκειμένου να διασφαλισθεί η καταπολέμηση της διαφθοράς μέσα στο μηχανισμό της εφορίας. Στην υπηρεσία αυτή -η οποία, αν και υπάγεται στο υπουργείο Οικονομίας, είναι ανεξάρτητη από την εφορία και τις υπηρεσίες του υπουργείου- ανατέθηκαν όλες οι αρμοδιότητες της διεύθυνσης Εσωτερικών Ελέγχων που είχε το IRS.
Στην εισήγηση καταγράφεται η ανάγκη για τη δημιουργία μιας τέτοιας μονάδας ως προτεραιότητα για την Ελλάδα. Βέβαια στη συνέχεια οι προτάσεις των στελεχών του IRS έμειναν στο συρτάρι των υπουργών που πέρασαν από το υπουργείο Οικονομίας, μέχρι να καταργηθεί τελικά και το ΣΔΟΕ και να αντικατασταθεί, με μεγάλη καθυστέρηση, από την ΥΠΕΕ της οποίας οι αρμοδιότητες και η εμβέλεια δράσης παρέμειναν περιορισμένες.
Ο υφυπουργός κ. Μπέζας στις ΗΠΑ ενημερώθηκε σχετικά με την TIGTA από το διευθυντή της κ. Τζορτζ Ράφες. Στόχος της νέας υπηρεσίας θα είναι ο έλεγχος των περιουσιακών στοιχείων και του «πόθεν έσχες» των εφοριακών και του οικογενειακού τους περιβάλλοντος, με ιδιαίτερη έμφαση στους γενικούς διευθυντές και τους προϊσταμένους των τελωνείων και των εφοριών. Θα στελεχωθεί με λογιστές, οικονομολόγους, ερευνητές, δικηγόρους και θα έχει τη δυνατότητα να διεξάγει ανεξάρτητες από τις άλλες υπηρεσίες έρευνες και ανακρίσεις, που θα αφορούν σε κακοδιοίκηση, διαφθορά, παραβίαση δικαιωμάτων φορολογουμένων, απάτες, χρηματισμό κ.λπ. Οι σχετικές προτάσεις θα τεθούν προς συζήτηση στην επιτροπή για τη δίωξη της φοροδιαφυγής, η οποία πρόκειται να συνέλθει μέσα στον Οκτώβριο.
Οι 23 προτάσεις σε 4 δέσμες
Οι 23 προτάσεις της εισήγησης του IRS είναι κατανεμημένες σε τέσσερις τομείς και στοχεύουν στην «κάθαρση των υπηρεσιών», σε βελτίωση της επικοινωνίας με τους φορολογουμένους και τους υπάλληλους, στη σύνταξη κανόνων δεοντολογίας και βεβαίως έχουν στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας στην αύξηση των φορολογικών εσόδων.
Ωστόσο οι πρόσφατες ρυθμίσεις, όπως η περαίωση εκκρεμών υποθέσεων 2000-2006, είναι μεταξύ των μέτρων που η ομάδα εργασίας του IRS εισηγήθηκε να πάψουν, ενώ προτείνεται αναδιοργάνωση των ειδικών γραφείων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και όχι η εφάπαξ ρύθμισή τους.
Η εισήγηση μεταξύ άλλων περιλαμβάνει προτάσεις για:
-Δημιουργία ανεξάρτητου μηχανισμού αξιολόγησης και ελέγχου, που θα διασφαλίσει την τήρηση υψηλών προτύπων εντιμότητας και προστασίας του φορολογικού συστήματος έναντι εσωτερικών και εξωτερικών δυνάμεων που επιδιώκουν να το εκθέσουν μέσω της απόπειρας διενέργειας παράνομων πράξεων διαφθοράς των φορολογικών αρχών.
- Αύξηση του αριθμού των υποθέσεων που ελέγχονται από το ΕΘΕΚ και τα ΠΕΚ, αύξηση των παλαιών ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων, σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, όπως επίσης και του ρυθμού των προσωρινών ελέγχων στους παρακρατούμενους φόρους. Μέτρηση ποσοστού συμμόρφωσης ή μη των φορολογουμένων και διενέργεια κλαδικών ελέγχων με αναθεώρηση-ενημέρωση εγχειρίδιου ελέγχου.
- Αύξηση των εσόδων ανάλογα με τη δυναμικότητα σε προσωπικό κάθε εφορίας και τη φοροδοτική ικανότητα των φορολογουμένων. Βελτίωση των διαδικασιών είσπραξης μέσω της εφαρμογής δύο προγραμμάτων: «Ροή πληροφοριών από τον έλεγχο στην είσπραξη» και «Αναδιοργάνωση του τομέα είσπραξης».
- Καλύτερη ενημέρωση εργαζομένων στις εφορίες αλλά και όλων των πολιτών. Δημιουργία ενιαίου φορέα εσωτερικής και εξωτερικής επικοινωνιακής πολιτικής του υπουργείου. Επέκταση της διάθεσης των επεξεργασμένων στοιχείων στις κεντρικές και περιφερειακές μονάδες της φορολογικής διοίκησης, τόσο από τη βάση δεδομένων του Taxis όσο και από το πρόγραμμα «Ολοκλήρωση του συστήματος πληροφόρησης της διοίκησης (MIS)». Επεξεργασία πληροφοριών σε καθημερινή βάση, που θα αφορούν στην επίτευξη των ποσοτικών στόχων, στην απόδοση των επιβαλλόμενων φόρων, στο κόστος των μέτρων για την επίτευξη των στόχων.
Τέσσερα χρόνια «φαγούρας» και αλλεπάλληλων μέτρων
Ο Προϋπολογισμός του 2007 ήταν ο μόνος την τελευταία 5ετία που εκτελέστηκε με σχεδόν απόλυτη ακρίβεια ως προς τις προβλέψεις του για τα έσοδα.
Το 2004, όμως, ήταν έτος βουλευτικών εκλογών. Η Νέα Δημοκρατία κέρδισε τις εκλογές και προχώρησε σε ριζικό ανακαθορισμό της δομής, των λειτουργιών και των αρμοδιοτήτων των ελεγκτικών υπηρεσιών, καταργώντας ορισμένες υπηρεσίες, όπως τα Τοπικά Ελεγκτικά Κέντρα, και περιορίζοντας τις ελεγκτικές εξουσίες του ΣΔΟΕ, για το οποίο είχε δώσει προεκλογική υπόσχεση ότι θα το καταργήσει. Το αποτέλεσμα ήταν να αποδυναμωθεί ο φοροελεγκτικός μηχανισμός και να σημειωθεί σημαντική υστέρηση εσόδων στο τέλος του έτους, η οποία έφτασε τα 2,1 δισ. ευρώ.
Η αναδιάρθρωση του φοροελεγκτικού μηχανισμού συνεχίστηκε και το 2005. Καταργήθηκε το ΣΔΟΕ και συστήθηκε στη θέση του η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων.
Η διαδικασία για τη στελέχωσή της ολοκληρώθηκε ουσιαστικά στις αρχές του 2006. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος και το 2005, με την αναδιοργάνωση όχι μόνο της ΥΠΕΕ αλλά και των άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα το έτος αυτό να κλείσει με υστέρηση 1,5 δισ. ευρώ στα έσοδα, καθώς ο φοροελεγκτικός μηχανισμός εξακολουθούσε να υπολειτουργεί. Η υστέρηση των εσόδων, μάλιστα, θα ήταν πολύ μεγαλύτερη το 2005, εάν το Απρίλιο δεν είχαν ληφθεί έκτακτα φορολογικά μέτρα, όπως η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ κατά μία ποσοστιαία μονάδα και οι αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε ποτά και τσιγάρα. Τη διετία 2006-2007 τα έσοδα βοήθησε και η εφαρμογή νέου πακέτου έκτακτων φορολογικών μέτρων, από το Νοέμβριο του 2006, το οποίο προέβλεπε εκ νέου αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα και αύξηση του φορολογικού τέλους στα κινητά τηλέφωνα. Την 1η-3-2007 επιβλήθηκαν εξάλλου σημαντικές αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων.
ΑΓΓΕΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Ελεύθερος Τύπος
Αν είναι να μιμηθούμε τους Αμερικάνους να το κάνουμε σωστά.. Ας ιδιωτικοποιήσουμε και την υγεία κατά τα πρότυπα τους. Εκεί να δεις επίπεδο περίθαλψης. Για τους πολλούς όταν οι εταιρίες θα βλέπουν ότι μία πιθανή εγχείρησή σου κοστίζει πολύ ακριβά, θα σε αφήνουν να πεθάνεις μια και το κόστος της απώλειας των ασφαλιστικών σου εισφορών θα είναι για αυτούς μικρότερο.
Όπως Αμερική!