17/12/16

Αυγοτάραχο >> Μιά υπερτροφή για την καρδιά μας

Αποτέλεσμα εικόνας για αυγοταραχο

Το αυγοτάραχο αποτελεί μία από τις πιο γνωστές και ευεργετικές για τον οργανισμό μας υπερτροφές (super foods) στη χώρα μας που όπως έχει αποδειχθεί έχει υψηλή καρδιοπροστατευτική δράση.

Το αυγοτάραχο αποτελεί ένα τρόφιμο που προέρχεται από τα φυσικά αποξηραμένα και μορφοποιημένα αυγά κεφάλου. Είναι ένα απόλυτα φυσικό προϊόν. Τα αυγά υφίστανται επεξεργασία με αλάτι και στη συνέχεια εμβαπτίζονται μέσα σε κερί για να διατηρηθούν αναλλοίωτα. Είναι ένα τρόφιμο χωρίς προσθήκη συντηρητικών με υψηλή διατροφική αξία και ιδιαίτερη γεύση. Το τρόφιμο αυτό είναι γνωστό από την εποχή των Φαραώ, ενώ αναφορές το τοποθετούν και στο διαιτολόγιο των Αρχαίων Ελλήνων. Στη χώρα μας αποτελεί ένα ιδιαίτερο προϊόν που προέρχεται κυρίως από την περιοχή των λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου-Αιτωλικού. Θεωρείται και αποκαλείται ως το “ελληνικό χαβιάρι» .

Διατροφική αξία

Το αυγοτάραχο αποτελεί τρόφιμο υψηλής διατροφικής αξίας που παρέχει υψηλά ποσοστά πρωτεΐνης, ενέργειας και λίπους. Τα λιπαρά που περιέχει είναι κυρίως μονοακόρεστα και πολυακόρεστα, ενώ περιέχουν και υψηλά επίπεδα λιπαρών οξέων της ομάδας των ω3, τα οποία έχουν σημαντική αντιφλεγμονώδη και αντιθρομβωτική δράση που μας προστατεύουν από καρδιαγγειακές παθήσεις. Ταυτόχρονα είναι ένα τρόφιμο πλούσιο σε βιταμίνες Α, Β, C και Ε, αλλά και σίδηρο και ασβέστιο. Μία ποσότητα κατανάλωσης αυγοτάραχου κοντά στα 30 γραμμάρια=2 μικρές φέτες αποδίδει μόλις 90 θερμίδες.

Αυγοτάραχο και λιπίδια

Σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας το 2006 και η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Agricultural and Food Chemistry φάνηκε ότι το αυγοτάραχο είναι ένα προϊόν με υψηλή διατροφική αξία, το οποίο πέρα από πρωτεΐνες, λιπαρά οξέα και βιταμίνες, έχει υψηλές συγκεντρώσεις σε σκουαλένιο και φυτοστερόλες. Οι αναλύσεις έδειξαν ότι το τρόφιμο αυτό διαθέτει ένα υγιές προφίλ λιπαρών οξέων (ω3 λιπαρά οξέα-κυρίως EPA και DHA).

Άλλη έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από το Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ, σε ποντίκια, έδειξε ότι η προσθήκη αυγοτάραχου συνέβαλε στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων και οδήγησε στο συμπέρασμα ότι το αυγοτάραχο, ως συμπλήρωμα διατροφής, μπορεί να έχει μία θετική δράση έναντι της αθηρωμάτωσης.

Τέλος, πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη, με πειραματόζωα, διερεύνησε την επίδραση μιας δίαιτας εμπλουτισμένη με αυγοτάραχο κεφάλου στο προφίλ των λιπιδίων (σύνολο των λιπιδίων, της ολικής χοληστερόλης, ακόρεστων λιπαρών οξέων, α-τοκοφερόλης, και υδροϋπεροξείδιων) του πλάσματος, του ήπατος, των νεφρών, του εγκεφάλου και των περινεφρικών ιστών υγιών αρουραίων. Οι αρουραίοι τράφηκαν με δίαιτα εμπλουτισμένη με 10% αυγοτάραχο για 5 ημέρες. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι το αυγοτάραχο μέσω αυτής της διατροφής τροποποίησε το προφίλ των λιπαρών οξέων σε όλους τους ιστούς, εκτός από τον εγκέφαλο. Παρατηρήθηκαν λοιπόν σημαντικές αυξήσεις ω-3 PUFA, ιδιαίτερα των ΕΡΑ στο πλάσμα, το ήπαρ και τα νεφρά. Τα συμπεράσματα της μελέτης αυτής υποδεικνύουν ότι αυγοτάραχο από τον κέφαλο μπορεί να θεωρηθούν ως μια φυσική βιοδιαθέσιμη πηγή ω-3 PUFA καθιστώντας το ως ένα παραδοσιακό προϊόν διατροφής με λειτουργικές ιδιότητες. Σίγουρα το κόστος μπορεί να είναι ιδιαίτερα υψηλό, λόγω της πολύ δύσκολης διαδικασίας παρασκευής, αλλά αρκεί μία πολύ μικρή ποσότητα σε γραμμάρια για να πάρουμε τα ευεργετικά οφέλη για τον οργανισμό μας.

Τα αποτελέσματα όλων των παραπάνω μελετών αποτελούν ενδείξεις ότι η κατανάλωση του αυγοτάραχου μπορεί να προσφέρει πιθανές προστατευτικές δράσεις στην υπερχοληστερολαιμία και στα καρδιαγγειακά νοσήματα, αλλά θα πρέπει να διερευνηθούν με περαιτέρω κλινικές 
πηγή
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Πάρτο και δώστο στους φίλους σου